RECENSIE: Instriumae - Tempus Volat

Instriumae
recensie cijfer 2022-07-05 We kennen allemaal ongetwijfeld het populaire Apocalyptica, de Finse band die met vier cello’s Metallica songs op een geheel eigen en onnavolgbare wijze instrumentaal coverden. Later volgde er veel meer en inmiddels wordt er al heel veel zelf geschreven en is Apocalyptica meer en meer een instrumentale metalband geworden. De stap van het coveren heeft het Belgische Instriumae maar direct overgeslagen. Daarnaast maakt het drietal gelijk al gebruik van een echte metalsetting gekoppeld aan een prominent aanwezige viool. Wat we horen op de debuut EP van Franki (bas en gitaar), Marty (drums) en N’Lie (viool) is dus ook niets anders dan instrumentale metal.

Vier songs in een kwartiertje laten op Tempus Volat (Latijn voor ‘de tijd vliegt’) horen dat de twee heren en dame hele goede muzikanten zijn en dat de setting van metal met het droefgeestige geluid van een viool vaak een mooie combinatie oplevert (denk ook maar eens aan My Dying Bride).

Openingstrack ‘Tempus Volat’ begint spannend met gregoriaanse zang, rustig getokkel en een klagende viool, totdat een pompende metalen muur binnenvalt. De mooie tweestrijd tussen gitaar en viool levert een track vol vuur op. De strijd wordt doeltreffend voortgezet in ‘Spes Bona’ (goede hoop), ‘Lex Naturae’ (de wet van de natuur) en ‘Ab Initio’ (vanaf het begin), pittige tracks die fraaie melodieën laten horen en er voor zorgen dat een zanger of zangeres eigenlijk nergens gemist wordt. Hierdoor is Tempus Volat een geslaagd werkje voor een ieder die eens wat gepeperde instrumentale muziek geserveerd wil krijgen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Instriumae Label:Eigen Beheer
Delise

Delise - Ik Ken JeDe muziek van Delise is iets waar je aandachtig naar moet luisteren. De...