RECENSIE: Penguin Café - A Matter Of Life...

Penguin
recensie cijfer 2022-06-25 Wie zich afvraagt waarom er prominent 2021 staat op de hoes van A Matter Of Life, moet weten dat het hier om een nieuwe versie gaat van het originele werk uit 2011. Een tienjarig jubileum zou je denken. Veel bands wachten daar 25 jaar mee. Best vroeg dus om nu al naar je eigen werk terug te keren. Het feit dat Arthur Jeffes’ ensemble Penguin Cafe onlangs overging naar het Erased Tapes label, doet vermoeden dat deze re-release misschien iets met copyrights te maken heeft.

Arthur Jeffes is de zoon van Simon Jeffes, oprichter van het Penguin Cafe Orchestra. Toen zijn vader in 1997 op jonge leeftijd stierf, hield dat orkest op te bestaan. Voor zijn uitvaartdienst schreef hij destijds het pianonummer ‘Harry Piers’, naar de doopnamen van zijn vader. In 2007 richtte Arthur zijn eigen groep op als een soort eerbetoon en voortzetting van het werk van zijn vader. ‘Harry Piers’ vond zijn plek op hun debuutalbum A Matter Of Life. Op de 2021 versie van dit album is maar één nummer opnieuw opgenomen; ‘Harry Piers’, waarmee vrijwel elk Penguin Cafe concert wordt afgesloten. En daarmee is dit album, dat in 2022 uitkwam, dus eigenlijk toch een 25-jarig jubileum, maar dan vooral ter nagedachtenis aan het overlijden van zijn vader.

Bij het uitkomen van de oorspronkelijke versie in 2011 kroop de wereld langzaamaan uit het diepe dal dat de financiële crisis van 2008 achterliet. Het was ook het jaar van de Arabische Lente, waarin democratie leek te winnen van onderdrukking. Hoopvolle tijden. Dat optimisme van toen hoor je terug op A Matter Of Life. Als je bij ‘The Fox And The Leopard’ je ogen dicht doet, is door de tokkelende gitaar een Baleaars feest niet ver weg. De vrolijke instrumentale mix van een klassieke bezetting, herhalende patronen en folk, gecombineerd met onverwachte instrumenten als een ukelele, pennywhistle of doedelzak brengt je direct in een jubelstemming. Op een enkel nummer als ‘Finland’ na dan, dat met z’n mineur toonaard somberder dan de rest klinkt.

En kijk waar we nu zijn… De oorlog van Rusland tegen Oekraïne trekt een spoor van verwoesting door de wereld. Er zijn niet alleen de directe slachtoffers die door gevechten om het leven komen, maar door de blokkade van wereldvoedselvoorraden ook indirecte. En dan is er nog de enorme inflatie door toegenomen energieprijzen – een gevolg van de verslechterde relatie met onze grote oosterbuur. In zulke tijden doet A Matter Of Life het wonderwel ook goed. Daarbij fungeert het nu juist als een lichtpuntje in sombere tijden. Het is de combinatie van verschillende muziekinvloeden en het samenspel van orkestleden, die bewijst dat de wereld mooier wordt als we mét elkaar werken en niet de ander bestrijden.
Recensent:Dave Stam Artiest:Penguin Café Label:Erased Tapes Records / Konkurrent
Cover Lucius - Second Nature

Lucius - Second NatureEr is veel gebeurd sinds het vorige studioalbum van Lucius , Good Grief...