RECENSIE: Mitski - Laurel Hell

Mitksi
recensie cijfer 2022-06-22 Het album Be The Cowboy [2018] en de social media uitingen daar omheen hebben Mitski geen windeieren gelegd. De memes en de TikTok-filmpjes van met name de nummers ‘Nobody’ en ‘Washing Machine Heart’ zorgden ervoor dat het concert in Paradiso begin mei dit jaar uitverkocht was. Haar muziekcarrière lijkt in een stroomversnelling te zijn gekomen: in juni verzorgt zij het voorprogramma van Harry Styles. Alleen… zij kan er niet van genieten. De titel van haar laatste album verwijst naar de verstikking die zij voelt. Lauren Hell refereert naar de laurierstruiken die groeien in de zuidelijke Appalachen (VS). Zij zijn zo prachtig doordat zij geïsoleerd groeien, maar staan er ook bekend om dat mensen er verstrikt in raken.

Op het album staan vele verwijzingen naar een (donkere) plek, waarmee zij haar leven als bekende indiepopster symboliseert. Een plek waar zij het liefst van weg wil blijven. Ze was namelijk erg geschrokken van hoe het publiek denkt recht op haar te hebben tijdens haar laatste tournee in 2018/19. Het album opent dan ook met het behoedzame “Let’s step carefully into the dark, once we’re in, I’ll remember my way around” (‘Valentine, Texas’) en eindigt met “I’m standing in the dark/where you’ll be waiting for me/thinking that’s where you loved me” (‘That’s Our Lamp’).

Dat zij met de gedachte liep om uit de muziekindustrie te stappen, verbaast dan ook niet. Mitski kwam er echter achter dat zij volgens haar contract nog een album moest afleveren. Dat zwaard van Damocles waar commercie en publiciteit zwaar op haar drukken verwoordt zij op ‘Working For The Knife’ ("I used to think I'd be done by 20 / Now at 29, the road ahead appears the same/… I’m living for the knife"). Dan helpt het niet als je ook nog onzeker bent over hoe het publiek je zal ontvangen na vier jaar van relatieve stilte. “And I left the door open to the dark / I said ‘come in, come in /…/But it didn’t want me yet.” (‘Everyone’).

De zware druk die zij zichzelf oplegt, levert wel hele mooie nummers op. Naast de single ‘The Only Heartbreaker’, dat enigzins commercieel geforceerd aanvoelt, is het ‘Love Me More’ waar de TikTokkers van zullen gaan smullen. De jaren tachtig muziekstijl, die de overhand op het album heeft, viert hier hoogtij. Dan is er ook nog heerlijke onbeschaamde meedansmuziek. Op 'Should ‘ve Been Me’ weet zij de muziek van Hall & Oates met de opzwepende piano van Abba’s ‘Dancing Queen’ te combineren. Succes op elk poppodium verzekerd.

Na meerdere luisterbeurten zijn het de in eerste instantie minder opvallende nummers, die blijven groeien. Op het stoute ‘Stay Soft’ komt zij uit haar schulp (“you grip it tight inside/…/it’s why I’ve arrived/your sex god” ). Opvallend goed zijn ‘Heat Lightening’ en ‘There’s Nothing Left For You’, waar zij groots uitpakt en haar stem laat gelden. Hier lijkt zij op haar gemak en geeft ze zich over aan haar eigen plezier. Toch ontkom je niet aan dat zij met al haar dubbelzinnigheden iets achterhoudt. Is dit daadwerkelijk een afscheid en wil ze ons hiermee niet kwetsen? We gaan het zien.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Mitski Label:Dead Oceans
Cover Boy Harsher - The Runner

Boy Harsher - The RunnerDoor zelf een soundtrack te maken bij hun eigen korte horrorfilm The Runner...

Cover Intergalactic Lovers - Liquid Love

Intergalactic Lovers - Liquid Love Na vijf jaar komt de Belgische band Intergalactic Lovers met een nieuw...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT