RECENSIE: The Desmonds - Good Morning America

Desmonds
recensie cijfer 2022-01-26 Den Haag is natuurlijk dé Beatstad van Nederland als de bakermat van The Golden Earring(s), Shocking Blue en Q65. En de lichtstad afficheert zich graag als Eindhoven Rockcity met dank aan bands als Peter Pan Speedrock en 7Zuma7 en de aartsvader van de Nederlandse rock & roll Peter Koelewijn! Maar er is maar één garagerock hoofdstad van Nederland en dat is natuurlijk Groningen. Met een levendige scene rond poptempel Vera, de lokale platenzaken en platform Grunnen Rocks en natuurlijk bands als The Firebirds, Green Hornet, The Beavers en Traumahelikopter.

Het is mooi om weer wat nieuws uit de noordelijke garages te horen komen. Good Morning America is een goede kennismaking met The Desmonds. Helemaal nieuw is de band overigens niet want in 2018 bracht de band al een single uit en in 2020 een cassette/EP. Ook waren The Desmonds veelvuldig op het podium te zien van de Popronde.

Good Morning America werd opgenomen in de Schenk Studio onder leiding van naamgever Jan Schenk (Claw Boys Claw, zZz, Afterpartees) en gemasterd door de Australische mixmeester Mikey Young die onder andere Amyl & The Sniffers en The Chats op zijn cv heeft staan. Niet de minsten dus.

Op hun debuutplaat (die uiteraard ook op vinyl verkrijgbaar is) spelen The Desmonds twaalf nummers weg in een krappe 36 minuten met een standaardbezetting van twee gitaren, bas en drums. Meer hoeft het ook niet te zijn. Een onverstoorbaar doordenderende drummer (die zonder veel poespas zijn werk doet) en een voortstuwende bassist vormen de ruggengraat van The Desmonds. De vervormde zangstem en de strakke gitaarriffs, die hier en daar een surfuitstapje maken, klinken overtuigend.

Op openingstrack ‘Free’ klinkt in het gitaarwerk nog een nadrukkelijke echo van The Hives door. Gelukkig vervaagt die neiging gaandeweg op een enkele oprisping na.
Het album bevat een lekkere mix van uptempo tracks (‘Blame’, Suffocation’) en nummers waar de voet van het gaspedaal wordt gehaald zoals op ‘UFO’, That’s Right en de fuzzy track ‘East Side’.

Afsluiter ‘Innocence And Arrogance’ wijkt door het tegendraadse gitaarwerk en de afwijkende opbouw én lengte van de song (méér dan zes-en-een-halve minuut!) wat af van de rest van het album. Een voorproefje op de nieuwe plaat?
Recensent:Bart Slaats Artiest:The Desmonds Label:Sena
Cover Paul Bond	 - Sunset Blues

Paul Bond - Sunset BluesEen mini-album uitbrengen blijft een eigenaardige keuze. Ontbrak de...

Cover Yorick van Norden - Playing By Ear

Yorick van Norden - Playing By Ear Playing By Ear heeft twee betekenissen, een letterlijke en een figuurlijke....

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT