RECENSIE: Simon Keats - Falling Star

Keats
recensie cijfer 2022-05-28 Simon Keats is het alter-ego van Paul Zoontjens, die vooral bekend is als toetsenist van The Kik. Nu is het echter niet zo dat hij naast zijn werk voor The Kik een solo-projectje is begonnen. Als Simon Keats timmert hij al sinds 2007 aan de weg. Deze carrière zat echter wat in het slop en Zoontjens overwoog te stoppen met de muziek, tot hij werd gevraagd voor The Kik. Zijn muziekcarrière kwam hierdoor in een stroomversnelling, maar hij had eigenlijk geen tijd meer voor Simon Keats. Pas vanaf 2015 was deze tijd er wel weer en in 2017 verscheen een nieuw album getiteld Space, het eerste op Condor Records, in samenwerking met Excelsior Recordings.

Ook de opvolger Falling Star verschijnt op deze combinatie van labels. Op dit album krijgt Zoontjens muzikale hulp van onder meer Wim Greenen (drums), Maarten van Damme (gitaar, bas) en natuurlijk van The Kik-gitarist Arjan Spies (gitaar, bas en achtergrondzang). Zoontjes zelf zingt en speelt toetsen. Ook schreef hij op één na alle nummers.

De muziek op Falling Star laat zich het beste omschrijven als singer-songwriter met een sterk Amerikaanse inslag en een voorliefde voor de jaren ‘60. Bij het beluisteren van het nummer ‘Minivan’ zie je de Amerikaanse woestijn met een eindeloze highway voor je geestesoog opdoemen. Een ander hoogtepunt is de wat hoekige titeltrack, die wel wat aan Tom Petty doet denken.

Ook de wat melodieuzere songs ‘She’s A Girl’ en ‘Carrey-Ann’ zijn erg sterk. Het allermooist is misschien wel ‘Caroline’, waarbij ondergetekende moet denken aan Bob Dylan en The Band. De combinatie van een akoestische gitaar met wat strijkers in ‘It Has To Be Slow’, waarop ook Stephanie Struijk (beter bekend als Stevie Ann) meezingt, lijkt echter eerder bij Paul McCartney vandaan te komen.

Simon Keats levert met Falling Star een prima album af, waarop hij laat horen dat hij naast een onmisbare schakel in The Kik ook een uitstekende solo-muzikant is.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Simon Keats Label:Sena
Cover Tom Rogerson - Retreat To Bliss