RECENSIE: Manuela Salinaro - Main Hands

Salinaro
recensie cijfer 2022-05-28 Al geruime tijd heeft Manuela Salinaro zich laten onderdompelen in de muzikale cultuur van zo ongeveer alle landen rondom het gehele Middellandse Zeegebied. De ongebonden Afrikaanse ritmen, de ongelimiteerde variatie van klanken uit de West-Aziatische muziek, de passie en gedrevenheid van de Spaanse Flamenco en Portugese Fado, bleken allemaal al op vroege leeftijd een enorme invloed uit te oefenen op het leven van de Italiaanse percussioniste.

Op Main Hands, haar debuutalbum, staan acht zelfgeschreven tracks waarin de multi-instrumentaliste de muziek grotendeels zelf heeft verzorgd. De basis van de instrumentale stukken wordt voornamelijk door diverse exotische percussie gevormd, waarbij de vaste patronen zoals wij die hoofdzakelijk in de westerse muziek kennen, volledig ontbreken. Volgens Salinaro leidt het ritme, bedoelt als dans in de muziek, tot een ultiem gevoel van vrijheid en verlichting.

Naast de elektronische soundscapes wordt tevens gebruik gemaakt van allerlei authentieke instrumenten. De verleiding om maar lukraak te experimenteren is zeker aanwezig geweest, helemaal wanneer zich ook enkele collega-muzikanten melden, maar Salinaro blijkt de regie strak in eigen handen te hebben gehouden. De instrumentale stukken ademen allemaal een andere maar zeer specifieke sfeer uit, toch is het de vocale gastbijdrage van zangeres Irene Lungo in ‘Avott’ die er uit springt. De emotie in haar stem, de lyrische klanken en de opzwepende percussie leiden tot een trance-achtige sfeer die zelfs licht psychedelische raakvlakken kent.

Liefhebbers van inheemse snaarinstrumenten moeten zeker eens aandacht besteden aan de track ‘Rohi’ waarin een Turkse saz, ook wel langhalsluit genoemd, wordt bespeeld. En wat te denken van de West-Afrikaanse kora, een snaarinstrument dat bespeeld wordt als harp, in ‘Acqua’. Ook de bijdrage van Giovanni Chirico met zijn soprano-sax in ‘Za’Atar’ vormt een welkome afwisseling in al het percussiegeweld. Salinaro durft allerlei afslagen te nemen op het moment dat je het niet verwacht, slaagt er bovendien in om als componiste met complexe en afwijkende structuren een toegankelijk geluid te produceren, maar zou met wat extra vocale bijdragen zoals hierboven genoemd, toch net iets extra’s kunnen bewerkstelligen. Desondanks kan hier hoe dan ook gesproken worden van een geslaagd debuut.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Manuela Salinaro Label:Xango Music
Cover Yorick van Norden - Playing By Ear

Yorick van Norden - Playing By Ear Playing By Ear heeft twee betekenissen, een letterlijke en een figuurlijke....