RECENSIE: ViVii - Mondays

Vivii
recensie cijfer 2021-09-01 In hun jongere jaren zal het ongetwijfeld anders zijn geweest, maar tegenwoordig geldt de maandag als feestdag voor het Zweedse stel Caroline en Emil Johnsson. Dan laten ze hun reguliere banen voor wat ze zijn, parkeren ze de kinderen elders en gaan ze samen met collega-muzikant Anders Eckeborn los in de studio. Daar produceren ze onder de naam Vivii onvervalste Scandinavische pop met een licht alternatief tintje. De liedjes zijn catchy, zoet en melodieus als die van ABBA en tegelijkertijd weet je zeker dat ze niet in de smaak zullen vallen bij het grote hitpubliek. Daarvoor klinkt de muziek te dromerig en melancholisch - en mist het trio de formule voor krakers als ‘Dancing Queen’.

Mondays is de opvolger van het succesvolle titelloze debuut uit 2019, dat volgens platenlabel Dumont Dumont meer dan zestien miljoen streams behaalde. Of het nieuwe album ook zulke cijfers zal noteren als zijn voorganger moeten we nog even afwachten, maar hij klinkt wel beter. Er zit meer lijn en vaart in de nummers en de licht melancholische toon voorziet ze van een extra laag. Daarmee is overigens wel de enige vorm van diepgang op de plaat benoemd, want in tekstueel opzicht komen de beide zingende Johnsons niet verder dan ”I am such a mess / slightly overdressed” (in ‘Read Between’) en ”I’m in too deep / And I can’t get no sleep / I lose control” (‘Fool Alone’).

Ze komen ermee weg omdat dit soort puberproza ook wel weer past bij een plaat waarop een ouder stel mijmert over uitgaan in de middelbareschooltijd en de bijbehorende kalverliefdes. Qua muzikale sfeer weten de genoemde liedjes, maar ook ‘Rendezvous’, dit sentiment perfect te vatten. Als je het album als een weeïge trip down memory lane beluistert, zit je daardoor meer dan goed. Echt vuurwerk bevat Mondays niet, of het moet de relatief uitbundige albumclimax annex eerste single ‘Smackdown’ zijn. Het is vooral een ingetogen feestje dat Vivii ‘s maandags bouwt en dat levert een ideale soundtrack op voor de momenten dat je zelf bent bevangen door weemoed.
Recensent:Ronnie Weessies Artiest:ViVii Label:Dumont Dumont
Cover Ashe - Ashlyn

Ashe - AshlynMoet je musical-muziek eigenlijk wel benaderen als pop? Die vraag komt op als...