RECENSIE: Tiny Legs Tim - Call Us When It`s Over

TLT
recensie cijfer 2021-05-10 De COVID-19 crisis is ook niet aan de Belgische heren van Tiny Legs Tim voorbijgegaan. Tiny Legs Tim is misschien wel de leukste bluesband van de lage landen. Het gezelschap is opgebouwd rond zanger en gitarist Tim de Graeve. Na drie maanden lockdown hebben de heren met enkele vrienden in één weekend een ijzersterke bluesplaat opgenomen. Call Us When It’s Over is met dertig minuten niet lang, maar een zeer geslaagde ontlading van de opgekropte energie.

Het is pure blues wat de klok slaat. In de R.L. Burnside cover ‘Going Down South’ klinken de drums stompend en zwoel, maar gaan de (slide)gitaren ook heerlijk los in solowerk. De heren doen het origineel eer aan, maar zetten het in deze swingende versie ook naar hun eigen hand. Het zelfgeschreven ‘Love Come Knocking’ klinkt daarentegen als een typisch R.L. Burnside nummer, dat ook zo op een van de platen van kleinzoon Cedric Burnside had kunnen staan. Een voortreffelijk nummer waarin de drums en gitaar dreigend naar het hoogtepunt opbouwen. Zanger Tim ondersteunt het ritme prachtig en het drumritme gaat net een beetje sneller. De plaat staat vol met swingende en ogenschijnlijk moeiteloos gespeelde blues. Des te mooier dat de Call Us When It’s Over afsluit met een melancholisch, dromerig instrumentaal ritme tijdens ‘It’s All Over Now’.

Hoogtepunt is ‘I Believe’. Een voortreffelijke slowblues zoals het genre op haar beste is. Tim bezingt optimistisch dat hij na drie maanden lockdown nog hoop heeft en vooral dat hij nog prima kan rocken. Dat laat hij inderdaad horen op Call Us When It’s Over. Het is een fantastische bluesplaat met de energie van een live optreden dat ongetwijfeld de komende COVID-19 maanden weet te verzachten.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Tiny Legs Tim Label:Harvest
Cover Femi & Made Kuti - Legacy+

Femi & Made Kuti - Legacy+De erfenis van Fela Kuti blijft doorlopen via zijn zoon Femi Kuti en diens...