RECENSIE: Cha Wa - My People

Cha Wa
recensie cijfer 2021-05-21 New Orleans is dé melting pot van de Verenigde Staten. De zuidelijke stad herbergt bewoners die afstammen van de Native Americans, Europese kolonisten (voornamelijk uit Frankrijk en Spanje) en Anglo-Americans. De koloniale banden en het slavenverleden zorgen voor de Creoolse invloeden (Haïti, Congo). En er is ook een flinke Latino populatie aanwezig.

Deze smeltkroes manifesteert zich ook in de muziek van New Orleans, de stad die niet voor niks bekend staat als de geboortestad van de jazz. En natuurlijk de stad van cajun, zydeco, voodoo, funk, soul en marching bands. Het muzikale hoogtepunt van New Orleans is het jaarlijkse Mardi-Gras festival. En in die culturele en muzikale traditie voelt Cha Wa zich als een vis in de Gumbo (cajun vissoep).

Cha Wa is een Indian Mardi Gras band die traditionele straatmuziek (marching music) vermengt met New Orleans funk (the Meters, Dr. John) en daar nog een flinke scheut black awareness (the Last Poets) en Afro beat aan toevoegt.

Cha Wa is een muzikale tribe die tijdens Mardi Gras de muzikale strijd aan gaat met concurrerende stammen. Grote man van Cha Wa is de met traditionele kledij en gigantische verentooi uitgedoste frontman Joseph Boudreaux jr, kleinzoon van Monk Big Chief Boudreaux. Joe Gelini is drummer en bandleider van Cha Wa. Het grote gezelschap is uiteraard ook voorzien van een uitgebreide blazerssectie.

Zodra het nieuwe album My People uit de speakers klinkt, kan het feest beginnen. Cha Wa maakt muziek die uitnodigt tot uitbundigheid en combineert dit met teksten die oproepen tot bewustzijn. Titeltrack en opener ‘My People’ zet meteen de toon: ”Rich people still living high and dry, poor people they watching the waters rise………my people we still here, and one day we gon all be in the same boat”.

‘Wildman’ is een harde funktrack met uitdagende tekst die past in de Mardi Gras traditie: ”See Wildman comin’ and he’s comin’ thru that hole, don’t get too close, because he might snatch your soul”. In ‘Bow Down’ wordt de inheemse afkomst op een amusante wijze verheerlijkt: ”I’m an Indian ruler……and when I open up my wings, it’s gon make them people scream”.

‘Love In Your Heart’ valt muzikaal ietwat uit de toon, maar deze funky soultrack is onweerstaanbaar door de glansrol van zangeres Anjelika Jelly Joseph. Op het onheilspellende, jazzy ‘Masters Of War’ (met Alvin Youngblood Hart) klinkt Cha Wa als een reïncarnatie van jazz/funk/soul band The Pharaohs die begin jaren ’70 twee onvergetelijke platen opnamen.

Met de uit vocale chants en percussie opgebouwde afsluiter ‘Shallow Water’ komt er een einde aan een muzikaal feestje van een kleine drie kwartier. Cha Wa moet een ultieme live ervaring zijn, maar gelukkig werkt Cha Wa op plaat My People ook zeer aanstekelijk!
Recensent:Bart Slaats Artiest:Cha Wa Label:Single Lock Records
Polydans

Roosevelt - PolydansDe Duitse Marius Lauber is een one-man-band, Roosevelt . In de huidige...