RECENSIE: Major Murphy - Access

Major Murphy
recensie cijfer 2021-05-05 Het kan niet gemakkelijk zijn om onzekerheden over het vaderschap in teksten te delen als jouw vrouw ook in diezelfde band zit. Dat is wat speelt op het tweede album van Major Murphy, de band uit Michigan die is vernoemd naar de held uit de boeken van Mike Massa. Jacob Bullard (zang, gitaar, piano’s, synthesizer) zingt zijn vrouw Jacki Warren (zang, basgitaar, piano, synthesizers) toe, terwijl Brian ‘Bud’ Voortman (drums, percussie) er een beetje tussenin zit. Gelukkig voor hem is Chad Houseman (orgel, percussie, vocoder) aan de originele samenstelling toegevoegd.

Access opent met de title track, waarmee Bullard direct met de deur in huis valt: “What else can I say? Yeah, I want to be part of it, like/Every single day there's a world that needs my lovin'/Everything takes time and that's the hardest part I find/But I'm laying it all on the line”. Alsof hij spijt heeft van de komst van hun zoon, laat hij zijn vrouw op ‘Rainbow’ nog even terugdenken aan hun tijd samen: “Once upon a time/We lied out watching stars fall from the sky/Ominous or bright/It was how we spent our time”. Gelukkig zingen zij samen “You know we’ve come so far that we can’t turn back now/‘Cause when you’re this far out, you might even come around/And look at what you’ve found in the meantime” (‘In The Mean Time’). Maar of Bullard nu echt gelukkig is?

Voor degenen die dit thema wel erg zwaar vinden, is het maar goed dat het muzikaal een klein feestje is. De band heeft gekozen voor een muzikale terugblik op jaren tachtig en negentig rock en dit lijkt bewust. Het geeft Bullard de mogelijkheid om zijn emoties van zich af te zingen in een voor hem comfortabele, muzikale bubble. Het waren voor hem de jaren dat hij zich het gelukkigst voelde. Zo worden wij getrakteerd op invloeden van zowel Wings (‘Unfazed’) als Nirvana (‘Access’). Wat hierbij opvalt is hoe vakkundig de individuele nummers gestructureerd zijn, waarbij producers Mike Bridavsky en Ben Lumsdaine er ook nog eens voor gezorgd hebben dat het album een samenhangend geheel geworden is. Dat het gehele opnameproces twee jaar geduurd heeft verbaast dan ook niet.

Ondanks het gevoelige thema is Access een album dat je keer op keer kunt beluisteren. De herkenbare melodielijnen en de veelzijdigheid die de band hier moeiteloos etaleert zullen een breed publiek prima vermaken. Er zijn twee uitschieters die je bijblijven: het vrolijke ‘Attention’ en het door de kersverse ouders samen gezongen ‘Tear It Apart’. Het zal de muziekwereld niet op zijn kop zetten, maar als achtergrond op elk tuinfeestje hoeft dat ook niet.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Major Murphy Label:Winspear
Aiala

Aiala - 2021: An Earth Oddity Aiala , afkomstig uit het zonnige Spanje, brengt haar tweede plaat genaamd...