RECENSIE: Barrie - Barbara

Barrie
recensie cijfer 2022-06-21 Barrie komt uit Brooklyn New York en Barbara is haar tweede volwaardige plaat. De eerste stamt uit 2019 en is nog met ondersteuning van een band. Barbara is meer een soloplaat. De eerste indruk is dat Barrie de vrouwelijke tak is van New Order. Bijvoorbeeld op ‘Frankie’, een heerlijke single kandidaat, door de synthesizer/gitaar loop. De muziek klinkt tevens als The Cure uit haar beginperiode.
Bij ‘Frankie’ denk je de hele tijd: ”ik ken dit nummer, maar ik kan er niet opkomen welke het dan is”. Het is erg goed gedaan en het is dan ook direct het hoogtepunt van de plaat. De stem van Barrie past perfect bij het veelal trage tempo. Door dat trage tempo is Barbara een heerlijk rustpunt om bij op adem te komen.

De songtitels op Barbara bestaan uitsluitend uit één woord. Dit zie je ook terug in de sound. Geen overbodige franje, maar een kaal instrumentaal gebeuren, zodat elk instrument de aandacht krijgt die het verdient. Dit zorgt voor een rustig klankbeeld. Het merendeels rustige tempo zorgt voor een aangename luisterervaring. De dromerige vrouwelijke stem van Barrie Lindsey (zoals de zangeres voluit heet) ligt prima in het gehoor. Je hoort Hope Sandoval van Mazzy Star er in terug. Dit alles met een vlak synthesizer geluid zorgt voor een droomachtige sfeer.

Gaandeweg worden de New Order invloeden minder en schuift het accent meer naar de dromerige vocalen. De songs gaan over onbeantwoorde vrouwenliefde in ‘Jenny’. ‘Bully’ gaat ook over de liefde. De nummers gaan voornamelijk over de ontdekkingstocht en het zoeken naar liefde en aandacht. Barrie is een duizendpoot want ze doet op Barbara bijna alles zelf. Haar stem ligt prettig in het gehoor en in ‘Bully’ worden de vocalen nog aangevuld door Gaby Smith.

Barbara is een uitermate onderhoudende dreampopplaat die prettig in het gehoor ligt. Het vormt een fraaie mix van New Order en Mazzy Star. Dat de koek op het album na vierendertig minuten wel op is, is precies genoeg, want de spanningsboog wordt dan ook wel minder.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Barrie Label:Winspear
Kaina

Kaina - It Was A HomeDat we na Next To The Sun , haar debuut van twee jaar geleden, meer zouden...