RECENSIE: mxmtoon - Dusk

mxmtoon
recensie cijfer 2021-03-01 Mxmtoon is een combinatie van haar naam (Maia) en een verwijzing naar haar stripfiguur (cartoon). De dochter van een Chinees-Amerikaanse moeder en Duits-Schotse vader begon namelijk ooit met zelf ontworpen stripfiguurtjes en deze artiestennaam op Instagram. Inmiddels heeft zij ruim 800.000 volgers op dat platform en mag zij zichzelf een influencer noemen. Op Spotify doet ze het nog beter, met over een miljoen volgers en met haar populairste track ‘Falling For U’ zit ze zelfs op meer dan 150 miljoen streams. Niet slecht voor iemand die in 2017 met Garageband software in haar slaapkamer haar eerste muziek produceerde.

Nadat zij vorig jaar het vrolijke Dawn als EP uitbracht, was het slechts een kwestie van tijd voordat Dusk zou volgen. Volgens haar is het leven circulair en dat komt zo goed tot uiting. De opvolger - en het sluitstuk van dit tweeluik - is wat somberder en biedt meer introspectie. Opener ‘Bon Iver’ is dan ook het ideale schakelstuk: het weet perfect de sfeer tussen beide EP’s te combineren.

‘Ok On Your Own’ zet meer de toon. Het timide duet met Carly Rae Jepsen, waarbij zij haar typische ukele sound laat gelden, gaat over een relatie die al veel eerder beëindigd had moeten worden. Met teksten als “I can’t complete you, baby, find solace in your soul” en “I need some time to myself, to gain some confidence” geeft zij ons een kijkje hoe deze relatie haar beïnvloed heeft. Gelukkig ziet zij al een nieuwe liefde komen op ‘Myrtle Ave.’

Het vierde nummer ‘Wallflower’ is de kern van het mini-album. Hier weet zij feilloos haar gevoelens van onzekerheid over te brengen. Daarbij is zij open over haar onverwachte roem in combinatie met haar verlegen aard met de wetenschap dat zij niet alleen kan zijn. “Can I call and tell you that I don't wanna be alone? I don’t wanna stand out. No one told me when I started, now I’m wishing I could hide.” De synthesizer-violen onder de langzaam gespeelde piano leveren een perfecte achtergrond en dat maakt het prachtige, sombere popliedje ‘Asking For A Friend’ een ideale opvolger. Met ‘First’ heeft zij, gek genoeg, de ideale afsluiter te pakken om de gehele cyclus van Dawn en Dusk af te sluiten. “But it's so odd that I can write these songs/Never knowin' right from wrong/…/And I can't believe you've come and gone/When you think your future's long/There was just no way/Nothing we could say/The chapter had to end”.

Na het goed ontvangen The Masquerade [2019] met daarop haar eerste grote hit ‘Prom Dress’, laat Mxmtoon horen gegroeid te zijn als songwriter en muzikant. Om haar nu direct als de stem van haar generatie te betitelen gaat wellicht wat ver, maar zij is er naar op weg. Zij kent als geen ander haar publiek, sterker nog: zij weet met hen mee te groeien. Een prachtig popalbum.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:mxmtoon Label:Mattan Records
Cover Dream Theater - Distant Memories - Live In London

Dream Theater - Distant Memories - Live In LondonHet gezegde “overdaad schaadt” is niet van toepassing op Dream Theater of...