RECENSIE: Tiny Wine - Archer

Tiny Wine
recensie cijfer 2021-03-09 Met het Tiny Room Records label weet je bijna zeker dat je plezierig verrast wordt. Zou dat ook gelden voor hun nieuwe aanwinst: Tiny Wine? Het tweetal Chri Melton (bas, synthesizer) en Vertro Ubretl (gitaar, zang) uit New Hamsphire besloten vorig jaar om, naast hun activiteiten in post-punk band Greed Island, samen iets te gaan ondernemen. Toen Melton vertelde over zijn liefde voor het eerdere werk van Daniel Johnston en Guided By Voices, wat opgenomen was met een simpele draagbare cassetterecorder, bleek dat zij beiden een zwak hadden voor deze analoge opnametechniek. De ruis die je daarbij op de koop toe nam, noemden zij liefkozend: “nostalgia in the remembrance of good times”. Deze goede oude tijd komt ook terug in hun naam, die herinneringen oproept aan hun eerdere shows waar Ubretl altijd een ”four-pack” van kleine wijnflesjes meenam.

Zij kozen ervoor om hun eerste EP Archer op te nemen met behulp van de Cassette Shoebox Voice Recorder uit Melton’s jeugd. Het gaf hen de vrijheid om nummers op te nemen en af te spelen wanneer zij maar wilden. Het geluid voldoet dan ook precies aan de verwachting: alsof het al jaren geleden is opgenomen in een kelder. Het ruist en kraakt, maar geeft daardoor ook sfeer aan de vier lo-fi indie getinte nummers.

Het zijn stuk voor stuk nostalgische, dromerige tracks die voor hen beiden een herbeleving zijn van gelukkige perioden die zij willen blijven koesteren. Vertro schreef ‘Leaves’ met zijn huwelijksdag nog vers in het geheugen. Met een simpel gitaarriffje en een vals orgeltje neemt het duo ons mee naar de tijd dat hij met de liefde van zijn leven rondzwierf op nabij gelegen stranden. (“Dreaming of leaves while we're falling apart /…/ You got my head and you got your heart” ). Het fluiten op het einde wordt bijna geheel overstemd door het kraken van de opnametape. ‘Teeth’, wat al ruizend begint, herinnert Melton aan zijn jeugd toen hij zijn tanden ging wisselen en iedereen in de omgeving trots was op hem was. (“I was just a kid when my teeth all fell out smile through my gums when you say you're proud“).

Het derde nummer ’Nothing’ zou zowel een liefdesnummer als ook een beschrijving van hun relatie kunnen zijn: “Nothing is something together/…/I’m nothing, but you’re something to me”. Met vier en een halve minuut is ‘Archer’ het langste nummer op dit mini-album en een prima melodieuze afsluiter.

Het is Tiny Room Records wederom gelukt om met een act te komen die de zintuigen doen prikkelen. Het herinnert zelfs even aan de tijd dat je voor de radio zat, met je cassetterecorder om hits op te nemen zonder de stem van de DJ erbij. Toen nam je ook de ruis en de abrupt geforceerde eindes voor lief. Imperfectie heeft ook wel wat: zeker in deze tijd waarin je geacht wordt volmaakt te zijn. Vanzelfsprekend verkrijgbaar op cassette.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Tiny Wine Label:Tiny Room Records
Cover mxmtoon - Dusk

mxmtoon - Dusk Mxmtoon is een combinatie van haar naam (Maia) en een verwijzing naar haar...