RECENSIE: Molchat Doma - Monument

Molchat
recensie cijfer 2021-01-28 Molchat Doma uit Wit-Rusland is zo lekker normaal gebleven. Het afgelopen jaar verkregen ze veel bekendheid op TikTok door het gebruik van het nummer ‘Судно (Sudno)’, afkomstig van het album Этажи uit 2018. Het nummer werd voor ruim 150.000 TikTok-filpjes gebruikt waarin mensen uit de Oostbloklanden hun dansje deden, voorzien van die typische ambiance. Wonderbaarlijk kwamen hier vooral vanuit Amerika veel positieve reacties op. En dat terwijl de muziek volledig in het Russisch is. Enfin, ondanks al deze sensatie trekt deze band zich daar weinig van aan en blijft het ook doen wat ze doen op het derde album genaamd Monument.

Het is ze niet volkomen ontgaan, want dit album heeft dus wel een Engelstalige titel, geschreven als Монумент op de albumhoes. Maar daar houdt het eigenlijk wel op voor deze (drie)koppige formatie. Sterker nog, ze trekken zich helemaal niets aan van potentie, ambitie of een grotere markt bereiken met concessies. Waar menig formatie deze kans zou aangrijpen om een groter publiek te bereiken, blijft Molchat Doma doen wat ze nu eenmaal doen. Ze maken muziek die zwabbert tussen post-punk, new wave en synthesizer rock, waarvan de roots overduidelijk in de jaren ’80 liggen. Vergelijkingen met The Cure of Joy Division zijn op hun plaats. Ware het dus niet dat alles gezongen wordt in het Russisch.

“Dit is voor Rammstein ook geen belemmering geweest”, moeten ze vast en zeker gedacht hebben, maar dan in het Russisch. Klopt, de eigen taal geeft de muziek ook een extra charme, maar bij Molchat Doma snijdt dat mes aan twee kanten. Gegarandeerd dat ze een parodie van zichzelf worden zodra ze dit in het Engels zouden proberen. Echter voor wie geen Russisch spreekt, kan het lastig zijn om de aandacht erbij te houden met dit plaatje. De muziek is nog al recht toe, recht aan, met een dikke lading jaren ´80 synthesizer effecten en daarbij passende beats. Dit gevoel brengen ze heel goed over en daar verdienen ze zeker credits voor, maar echt hangen blijft het nergens.

Ook niet met het baritone stemgeluid van zanger Egor Shkutko, die nergens buiten de lijntjes kleurt of iets extreems doet. Hij heeft een sombere klank, soms wat melodramatisch zelfs. Dat heeft hij dan weer goed afgekeken van ene Ian Curtis. Wat ze doen, doen ze goed, want zelfs met de taalbarrière is het overduidelijk dat Monument geen feestelijke plaat is. Een Engelse vertaling van songtitels maakt dit duidelijk: Утонуть ("Drown"), Обречен ("Doomed"), Не смешно ("Not Funny") of Удалил твой номер ("Deleted Your Number"). De dromerige afsluiter Любить и выполнять ("To Love and Fulfill") doet daar nog een schepje bovenop qua ambiance. Enfin, een bijzonder plaatje voor mensen die graag grenzen opzoeken, waarbij die grenzen zowel geografisch als muzikaal op te vatten zijn.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Molchat Doma Label:Sacred Bones Records
Cover Various - Grenswerk Recordings

Various - Grenswerk RecordingsWat is er nu mooier dan oude herinneringen ophalen en deze op vinyl te...