RECENSIE: Lee Fields & The Expressions - Big Crown Vaults Vol. 1

Lee Fields
recensie cijfer 2021-01-18 Lee Fields & The Expressions brengt met Big Crown Vaults Vol. 1 een tussendoortje uit.

De plaat is geproduceerd door Leon Michels die ook medelabeleigenaar is van Big Crown. Dit label (opgericht in 2016) grossiert in heerlijke soulmuziek. Leon Michels is dan ook een naam die opduikt bij Sharon Jones, maar ook bij Lana Del Rey.
Big Crown Vaults Vol. 1 is een 100% soulplaat in de meest klassieke zin van het woord. Als dit restjes zijn, dan wordt je benieuwd naar de volgende plaat, want dit zijn geen outakes zoals die op menig deluxe album staan.

Qua sound en sfeer gaat het album terug naar de jaren '60/'70, waarbij het geluid wordt afgeknepen om de vintage Motown feel te krijgen. De plaat klinkt als een klok. Niet te druk, maar alle instrumenten zijn goed individueel hoorbaar. Strak en toch soepel: zo klinkt de plaat. Big Crown Vaults Vol. 1 heeft echt het stempel van Leon Michels meegekregen, die tevens verantwoordelijk is voor de keyboards, guitaar, fluit, bas en saxophone.

Tekstueel staan relaties en de liefde weer centraal. De plaat start met ‘Two Timer’, wat gaat over liefdesverraad. ‘Regenerate’ gaat over het verbeteren van je relatie. Daar is altijd werk aan de winkel. De teksten zijn universeel en zo blijft de muziek van Lee Fields tijdloos. Het derde nummer is ‘Do You Know?’ Weet je dat de wereld liefde nodig heeft? Regels? Volg je hart! ‘Do You Know?’ is een hoogtepunt met aan het eind een heerlijke, vlotte drumsolo. Dave Guy op trumpet maakt het nummer ‘Time’ tot tweede hoogtepunt van de plaat. “You make me feel so much younger and time have stood still” zingt Lee Fields met passie en gevoel. Het uptempo nummer ‘Thinking About You’ is doorsnee en klinkt als The Four Tops. Geen slechte referentie en dan uitkomen op een doorsnee nummer. Dat zegt alles over de hoge kwaliteit van de rest van het materiaal op Big Crown Vaults Vol. 1.

Het laatste gezongen nummer is ‘Don’t Give Up (On Love) On Me’, de zesde track. Het stond ook als bonustrack op Fields vorige plaat. Als je Lee hoort smeken in dit nummer dan moet het wel weer goed komen. Zo overtuigend en met zoveel passie wordt dat gezongen. De gitaarloopjes zijn soepel en heerlijk en lijken op de fraaie gitaarloopjes waar Onno Smit en Paul Willemsen van Michelle David & the Gospel Sessions ook patent op hebben. Het is het derde hoogtepunt van de plaat.

‘Out To Get You’ is instrumentaal en het is heerlijk om te horen hoe goed de band is en met hoeveel gemak en souplesse men musiceert. Daarna volgen vijf instrumentale versies van de gezongen tracks.

Qua aantal nieuwe nummers is deze plaat een tussendoortje, maar wel een niet te versmaden snoepje van de maand. Big Crown Vaults Vol. 1 is top!
Recensent:René Obdeijn Artiest:Lee Fields & The Expressions Label:Big Crown Records