RECENSIE: Mary Lattimore - Silver Ladders

Lattimore
recensie cijfer 2020-12-28 Hoewel de Amerikaanse harpiste Mary Lattimore al sinds 2013 vrijwel jaarlijks een album of soundtrack uitbrengt, opereert ze voornamelijk in de schaduw van andere artiesten die met haar samenwerken of haar meenemen op tour (we noemen een Kurt Vile en Thurston Moore). Het zal er deels mee te maken hebben dat het lastig is om ambient harpmuziek aan een groter publiek te verkopen, maar het komt ontegenzeglijk ook door de gestage opwaartse lijn in haar - overigens bepaald niet kinderachtige - oeuvre. Het duurde even voordat ze een album wist te maken dat een bredere groep luisteraars aanspreekt.

Na het al goed ontvangen Hundreds of Days (2018) zou het zeven nummers tellende Silver Ladders best eens voor die grotere doorbraak kunnen zorgen. Het album klinkt frisser, scherper en sterker dan de voorgaande lp’s, zonder dat het ten koste gaat van de heerlijk dromerige sfeer die de muziek van Lattimore kenmerkt. Ongetwijfeld is dit mede te danken aan de producer van dienst, Neil Halstead, die als voorman van Slowdive en Mojave 3 ruimschoots bewezen heeft te weten hoe je een beklijvend mijmerliedje maakt. Hij verzorgt ook het gitaarspel.

De twee waren aan elkaar voorgesteld op een festival. Nadat Lattimore de moed had opgebracht om haar held als producer voor haar volgende plaat te vragen, vond ze zichzelf voordat ze het wist terug in zijn studio in het Britse Cornwall. Daar creëerde het duo in negen dagen tijd een fijne melange van harp, synths en gitaar, die even loom als sprankelend klinkt. Een ideaal album om de dag af te sluiten ook; het biedt precies de sound die je nodig hebt om helemaal tot rust te komen voordat je naar bed gaat. En als je verder geen grote zorgen hebt, sta je de volgende dag weer goedgemutst op.

Met zijn verkwikkende en aanstekelijke melodie vormt ‘Pine Trees’ de perfecte plaatopener. Meteen daarop in het titelnummer wordt het toch al niet erg hoog liggende tempo teruggeschroefd naar een meditatieve cadans, die de rest van het album blijft aangehouden. Dat beide muzikanten elkaar goed aanvoelen, blijkt wel uit het voortreffelijke samenspel van harp en gitaar in ‘Til A Mermaid Drags You Under’ en de single ‘Sometimes He’s In My Dreams’.

Richting het einde krijgt Silver Ladders een zo mogelijk nog introspectiever karakter. Opmerkelijk genoeg gaat er hierdoor alleen maar meer betovering van het album uit. Of je nu actief aan het luisteren bent of dat je de plaat als achtergrond gebruikt voor andere bezigheden, op zeker moment worden je gedachten volledig beheerst door de muziek. En laat dat nu precies hetgeen zijn wat artiesten als Lattimore met hun werk beogen.
Recensent:Ronnie Weessies Artiest:Mary Lattimore Label:Ghostly International
Cover LOMA - Don`t Shy Away

LOMA - Don`t Shy AwaySoms moet je het gewoon laten gebeuren. In 2016 stond Jonathan Meiburg in de...