RECENSIE: Mr. Bungle - The Raging Wrath Of The Easter Bunny Demo

Bingle
recensie cijfer 2020-11-17 Voordat Mike Patton bekend werd met Faith No More, was er Mr. Bungle; een thrashmetalformatie die hij in 1985 in een schuurtje begon samen met Trey Spruance en Trevor Dunn. De band werd in de volgende jaren aangevuld met wisselende muzikanten en in latere jaren kregen ze voornamelijk bekendheid als absurde avantgarde metalband. Dit hield stand tot 2000 met een discografie van drie albums, waarna een radiostilte volgde. De band sprak niet uit dat ze uit elkaar waren, maar het is wel een feit dat het ruim twintig jaar heeft geduurd om met de nieuwste release The Raging Wrath Of The Easter Bunny Demo op de proppen te komen.

Alhoewel het materiaal technisch gezien verre van nieuw is. Zoals het woordje ‘demo’ al doet vermoeden betreft het hier namelijk een heropname van de demo die ze in 1986 opnamen. Het is dan ook een iets andere Mr. Bungle, namelijk zoals de drie mannen het destijds in dat schuurtje dat bedacht hebben. Dit is full-on thrashmetal die toen nog de strijd aan had kunnen gaan met bands als Slayer en Anthrax. Leuk gegeven is dan ook dat ze voor de aanvullende instrumenten Scott Ian (Anthrax) op leadgitaar en Dave Lombardo (Slayer) op drums hebben weten te strikken. Op deze manier willen Mike Patton en kornuiten de demo de volwaardige aandacht en presentatie geven die het volgens hen alsnog verdiend.

In zekere zin dus een supergroep, waarbij over de kwaliteit van het materiaal niet te sparren valt. Patton wurmt zich een acrobaat door zijn stembanden, Lombardo geeft het tempo nog wat extra vuur en Ian brandt haast zijn vingers aan het gitaarspel. Echter, op Patton na is er eigenlijk niks van het Mr. Bungle uit te halen zoals we het kennen. Goed, er zijn wat kleine strapatsen te bespeuren op ‘Hypocrites / Habla Español O Muere’, waar voor de oplettende luisteraar, de bekendste Stormtroopers Of Death-track in verwerkt is.

Ondanks de kwaliteit van het geleverde materiaal, komt het toch wat gedateerd over. De plaat tikt met gemak een uur aan en gaat na verloop van tijd zelfs vervelen door eentonigheid. Zij het enerzijds door toch wel Pattons ‘over-the-top’ vocalen, die simpelweg vermoeiend worden, maar ook omdat er muzikaal eigenlijk niks spannends gebeurd. Goed, een omschakeling in tempo of een plotselinge wisseling van riff was 35 jaar geleden baanbrekend, tegenwoordige is dat haast een vereiste. Plus, het is ook niet de excentrieke Mr. Bungle van weleer, waardoor het als een stap terug voelt.

Zie het daarom ook meer als een bonus-release van de band. Een ode aan thrashmetal zoals deze 35 jaar geleden hip was. Een release waarmee ze destijds een flinke krater in het metallandschap hadden kunnen slaan. Een teken van leven van een band in een tijd waar alles aangegrepen wordt om in leven te blijven. Wat The Raging Wrath Of The Easter Bunny Demo vooral goed doet, is hoop geven voor de toekomst. Hoop op nieuw, vooruitstrevend en vooral experimenteel materiaal van Mr. Bungle.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Mr. Bungle Label:Ipecac
Cover The Killers - Imploding The Mirage

The Killers - Imploding The MirageMiljoenen mensen over de hele wereld hebben de afgelopen maanden hun handen...