RECENSIE: Nubya Garcia - Source

Nubya
recensie cijfer 2020-10-03 Toen de Londense saxofoniste Nubya Garcia onlangs drie uur radio mocht maken op BBC6, draaide ze een breed spectrum aan muziek. Jazz natuurlijk, maar ook onder andere soul, R&B en hiphop. Deze brede interesse in muziek werd gevormd door de platencollectie van haar moeder en komt ook tot uiting op Garcia’s debuutalbum Source.

Garcia bracht al een aantal EP’s uit en werkte samen met diverse muzikanten, waaronder Ezra Collective, DJ Yoda en Moses Boyd. Ook won ze in 2019 al verschillende prijzen, waaronder de Jazz FM Award voor UK Jazz Act Of The Year. Garcia’s naam is dus al stevig gevestigd in de Britse (jazz)scene en met Source debuteert ze dus nu (eindelijk) op albumlengte.

Garcia omringt zich op Source met een dijk van een band, die bestaat uit Joe Armon-Jones (toetsen), Daniel Casimir (bas) en Sam Jones (drums). Daarnaast krijgt ze hulp van onder andere Ms Maurice (Sheila Maurice-Grey, trompet), Cassie Kinioshi (altsaxofoon) en Richie Seivwright (trombone, bekend van Kokoroko).

Source is in eerste instantie een (spiritual) jazzplaat, maar Garcia mengt hier diverse andere stijlen doorheen. Het beste voorbeeld hiervan is het titelnummer, en album-hoogtepunt, dat een mengeling is van dubreggae en jazz. In ‘La Cumbia Me Está Llamando’ zit een duidelijke Latin-invloed. In deze beide nummers komt de Caribische achtergrond van Garcia (haar moeder komt uit Guyana en haar vader heeft roots op Trinidad) duidelijk tot uiting.

Eén van de andere hoogtepunten op Source is de heerlijk uitgesponnen openingstrack ‘Pace’, tevens de eerste single van het album. Hierop hoor je meteen wat een geweldige muzikanten hier aan het werk zijn. Bas, drums, toetsen, en natuurlijk de saxofoon van Garcia zelf, buitelen werkelijk over elkaar heen. ‘ Before Us: In Demerara & Caura’ ligt in het verlengde hiervan, maar is net iets minder hectisch. ‘The Message Continues’ en het rustigere ‘Together Is A Beautiful Place To Be’ hebben een wat opener geluid, net als ‘Stand With Each Other’, waarop Ms Maurice, Cassie Kinoshi en Richie Seivwright meespelen. Verder is vooral de drumpartij van deze track erg bijzonder. Afsluiter ‘Boundless Beings, met zang van Akenya, heeft een coole, tevens meer soulvolle vibe.

Nubya Garcia levert met Source een geweldige debuutplaat af en ze heeft hiermee de potentie om, net als bijvoorbeeld Kamasi Washington, verder te reiken dan het jazzpubliek en de cross-over te maken naar het (alternatieve) poppubliek.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Nubya Garcia Label:Concord
Cover Sophie Hunger - Halluzinationen

Sophie Hunger - HalluzinationenAls diplomatendochter moet je jezelf snel in een nieuwe omgeving kunnen...