RECENSIE: MXRCXL - All About Tomorrow

MXRCXL
recensie cijfer 2020-10-01 Marcel Janssen, alias MXRCXL , blijft zijn eigenzinnige weg gaan. Op In Alarm uit 2016 liet MXRCXL al horen dat zijn eigenwijze mix van een beetje metal en veel eclectische punkrock best wel uniek te noemen was en ook opvolger All About Tomorrow laat horen waar de voorliefde ligt van de Rotterdammer. Op het album wordt hij bijgestaan door Jasper de Groot die de opnamen verzorgde en keyboards speelt. Het gitaarwerk is van Tijmen Riedé en Sjoerd van der Knoop drumt. All About Tomorrow wordt, zoals het hoort, op een prachtige plak wit vinyl aangeboden. Het verhoogt de feestvreugde.

De stormachtige muziek is op sommige punten wat aan banden gelegd, maar zonder dat het ooit soft wordt, maar het biedt wel ruimte aan een korte ballad in de vorm van ‘Out Of The High’. Hierin croont Marcel sombertjes op een pianoloopje van Jasper de Groot en de cello van Jonas Pap. Dit korte liedje valt heel lekker na de drie voorgaande stevige punkrock-/ metalsongs. Wat daarin opvalt is dat de keyboards van Jasper de Groot prominenter aanwezig zijn. De vintage keyboardloopjes maken dat in het goed in het gehoor liggende ‘I Love Words More Than You Can Say’ de referenties naar een jaren zeventig band als Magazine, en als vanzelf dan ook het eerste album van Simple Minds (Life In A Day, voor het oprapen liggen. Deels komt dit ook wel door de soms wat overslaande snik van Marcel. Ook de twee songs hiervoor zijn uitstekende vlotte metal/punkrocksongs en zorgen dat je direct lekker in het album zit. Vooral het snelle ‘Colorful Balloons’, met een op de achtergrond meelopend Stranglers-orgeltje is een dijk van een oorwurm. Na de korte ballad wordt de A-kant van de LP afgesloten met het tergend slepende ‘Tomorrow’s Sun’ met een belangrijke rol voor de bas van Marcel.

De B-kant opent met ‘Who’s The Richer’ dat met een lekkere stevige metalriff je direct uit je dromen haalt. De afwisseling die Marcel hier in zijn snerende zang legt is goed voor de afwisseling. Hierna horen we met ‘A Grave Danger’ wederom een rustige track, waarin ook de cello van Jonas Pap weer aanwezig is. De overslaande snikken in de stem van Marcel maken dit nummer bijna aandoenlijk. Zo blijkt maar weer dat je niet de allergrootste zanger hoeft te zijn om een snaar te raken. Ook ‘The Dream Is Dead’ bevat een stevige metalriff en doet denken aan Faith No More. De afsluitende track met de curieuze titel ‘(Untitled End Song) Everything’s Gone Wrong’ is eveneens een slepende song, gedragen door een straffe metalriff. Een prima afsluiter van deze LP.

MXRCXL is er weer in geslaagd een beregoed album op te nemen. Een album dat eigenlijk nog beter beklijft dan voorganger In Alarm. De lekkere eigenwijze mix van punkrock en metal verpakt in negen toegankelijke liedjes is een lust voor het oor.
Recensent:Jan Didden Artiest:MXRCXL Label:Eigen Beheer
Cover Nubya Garcia - Source

Nubya Garcia - SourceToen de Londense saxofoniste Nubya Garcia onlangs drie uur radio mocht...