RECENSIE: Terry Allen And The Panhandle Mystery Band - Just Like Moby Dick

Terry Allen
recensie cijfer 2020-03-22 Terry Allen is zo’n singer-songwriter die zich met de grote country en americana sterren kan meten, maar veelal vergeten is. De zanger maakt country uit zuidelijk Amerika. Liedjes van Terry Allen zijn opgenomen door Lucinda Williams, Sturgill Simpson en Guy Clark. Op zijn dertiende album heeft Terry Allen weer een aantal prachtige liedjes opgenomen. Met hulp van verschillende andere americana grootheden als Charlie Sexton, Dave Alvin en Joe Ely speelt Terry de americana op haar mooist.

Just Like Moby Dick wordt gedragen door dat zuidelijke americana gevoel. Dit omgeven met een dosis zeemansliedjes. ‘All That’s Left Is Fare-Three-Well’ leunt op prachtig accordeonspel, een stukje steelgitaar en een goed gezongen duet tussen Terry en Shannon McNally. De warme productie is voor rekening van Bob Dylan gitarist Charlie Sexton. Sfeervol is de afsluiting van een drieluik genaamd ‘American Childhood III: Little Puppet Thing’. Ook hier gaat de zang van Terry en Shannon mooi samen. Ditmaal aangevuld met een zigeunerviool. Het nummer kent een sfeeropbouw dat doet denken aan Calexico, maar dan in een flirt met een Roemeense band. Terry Allen heeft een goede stem waarmee hij mooi de verhalen kan brengen. Dit gaat bijvoorbeeld prachtig samen met de spookachtige achtergrondvocalen in het sfeervolle ‘City Of The Vampires’.

Liefhebbers van Terry Allen hebben zeven jaar moeten wachten op een nieuw album. Met Just Like Moby Dick maakt de 76-jarige muzikant weer een steengoede plaat. Er staan stuk voor stuk prachtige liedjes op met net zulke mooie begeleiding. De muziek is geworteld in de americana, maar de verrassende interpretatie door bijvoorbeeld viool en accordeon. Terry Allen zoekt met de Panhandle Mystery Band mooi de interactie tussen zijn stem en de zang van Shannon McNally.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Terry Allen And The Panhandle... Label:Paradise Of Bachelors
Cover Pinegrove - Marigold

Pinegrove - Marigold Pinegrove is een band uit de Verenigde Staten (New Jersey) die de muzikale...