RECENSIE: Caribou - Suddenly

Caribou
recensie cijfer 2020-03-05 Steeds meer schoof Caribou zichzelf met zijn muziek richting de dansvloer. Misschien onbedoeld, want zo werd zijn nummer ‘Sun’ van het album Swim (2011) onverwachts een hit op Ibiza. Toch staat bij Caribou het gevoel altijd voorop. Hij verwerkt daarom in zijn muziek talloze genres, als krautrock of folk. In later werk ging de nadruk steeds sterker op IDM liggen. Our Love, de opvolger van Swim wist een fraaie balans te vinden tussen emotionele elektronica en onvervalste dansmuziek. Met Suddenly probeert hij weer eenzelfde balans op te maken, hoewel het geheel nog diverser is.

Ook op Suddenly maakt Snaith leuke uitstapjes naar andere genres, zoals de bekende jazzy elementen, maar ook door hem minder verkende genres als hiphop in ‘Sunny’s Time’. Echte floorfillers zijn nummers als ‘Never Come Back’ en het prachtige ‘Ravi’. Deze van house doorspekte nummers zijn heerlijk recht voor zijn raap. Hier hoor je ook duidelijk het geluid van zijn alter ego Daphni in terug. Naast house hoor je ook veel elementen uit r&b. Zo mengt hij in ‘New Jade’ r&b vocalen met Oosterse snaarinstrumenten. De warme ritmiek in ‘Like I Love You’ die voortvloeit uit drumcomputer en gitaar zijn Caribou pur sang. In dit nummer spreekt hij zijn ex-geliefde aan en biecht hij op dat hij nog altijd (te veel) aan haar denkt.

Tekstueel blijkt Suddenly een van zijn persoonlijkste platen te zijn. In het openingsnummer ‘Sister’ verontschuldigd hij zich tegenover zijn broers en zussen terwijl je een opname van zijn moeder op de achtergrond hoort. De manier waarop Snaith op dit album meandert tussen terughoudende muziek en nummers die er letterlijk uitknallen, lijken sterk op bewuste ontladingen na het vertellen van zijn bekentenissen.

Die sterke verandering tussen nummers geeft Suddenly een onvoorspelbaar karakter mee, maar dat maakt dit album ook spannend en speels. De albumtitel verwijst dan ook naar zijn abrupte gedaanteverwisselingen. Duidelijk is dat Caribou niet voor een gat te vangen is. Op dit album botviert Snaith zijn vindingrijkheid als artiest meer dan ooit tevoren.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Caribou Label:City Slang
Districts

The Districts - You Know I'm Not Going AnywhereAl timmert de Amerikaanse band The Districts inmiddels ruim tien jaar aan...