RECENSIE: Clipping. - There Existed An Addiction To Blood

Clipping
recensie cijfer 2019-12-28 Hoor je rap dan denk je drugs en geld. En zo lijkt het hier ook om gangstas from the hood te gaan. Maar clipping. brengt met There Existed An Addiction To Blood een hommage aan horror en het daardoor geïnspireerde horrorcore rapgenre, in de vorm van experimental hip hop. De verwijzingen naar het horrorgenre zijn overvloedig maar subtiel. De titel is een fragment van de soundtrack van een obscure jaren zeventig horrorfilm genaamd Ganja & Hess. Het komt als sample mooi terug in ‘Blood Of The Fang’.

Na een kort intro trapt het album af met ‘Nothing Is Safe’. Dit nummer beschrijft een aanval op een paar homies die hun drugs maken en bewaken. De repeterende pianonoot die door het hele nummer heen loopt, zet direct een ijzingwekkende sfeer neer. De schaarse toepassing van bas en drum in de coupletten versterkt het gebruik in het refrein. Het is het begin van een aantal songs waarin de zelfkant van de maatschappij wordt getoond. ‘Run For Your Life’ beschrijft hoe een man vlucht voor een vrouw die het op hem gemunt heeft. ”You fucked up and she comin' for you. You ain't scared, is ya?”. Die laatste vraag is de hook die nog lang in je hoofd blijft hangen. Hij wordt geroepen door La Chat, een rapper die bekend staat om haar hardcore gangsta rap uit de kringen rond Three 6 Maffia. Daveed heeft het nummer speciaal voor haar geschreven. De spaarzame melodie in het nummer lijkt uit passerende auto’s te komen. Verzin het maar eens.

William Hutson en Jonathan Snipes – verantwoordelijk voor de sound van clipping. – schuwen het experiment niet. Alle nummers zitten vol met industriële geluidseffecten die soms regelrecht uit het instrumentarium van Einstürzende Neubauten lijken te komen. ‘La Mala Ordina’ wordt na drie minuten geleidelijk overstemt door trommelvlies tergende white noise uit de koker van The Rita, en dat scheurt dan nog dik een minuut door. Het album sluit af met het 18 minuten durende ‘Piano Burning’. Een ‘compositie’ van de Nieuw-Zeelandse Annea Lockwood, waarin je alleen hoort hoe een piano zachtjes afbrandt. En dat brengt ons dan weer bij de traditie van horrorfilms, waarin vuur een dankbaar element is.

Zelfs als alle verwijzingen naar horror langs je heen gaan, is There Existed An Addiction To Blood een uitstekend album. Muzikaal slim in elkaar gezet, met intelligente teksten en een goede flow, ook al is rapper Daveed Diggs een beetje te netjes om geloofwaardig te zijn. Zijn kracht ligt meer in de snelheid. Hij vuurt als een verbale mitrailleur zijn woorden op je af. Die schetsen een weerzinwekkend beeld van een wrede en schimmige wereld. Als je de teksten rustig naleest, zie je pas echt hoe goed het in elkaar steekt. Het is een welkom tegengeluid voor al die rappers die slechts pochen met hun haastig verkregen rijkdom.
Recensent:Dave Stam Artiest:Clipping. Label:Subpop
Cover Wives - So Removed

Wives - So RemovedEr zijn bands waarbij je direct kunt horen uit welke stad zij komen. Dat...