RECENSIE: The Braindogs - Real Live Brains

Braindogs
recensie cijfer 2019-10-24 Op 7 december mag Tom Waits zeventig kaarsjes op zijn verjaardagstaart uitblazen. Een respectabele leeftijd voor een respectabele artiest met een net zo respectabele repertoire aan liedjes. Helaas is Tom al jaren niet meer in Europa geweest om dit te vieren en daar komt dit jaar ook geen verandering in. In plaats daarvan treedt de Europese gelegenheidsband Braindogs ieder jaar op in Hongarije. Op vrijdag 6 december zullen voor de eerste keer buiten Hongarije treden en wel in Amsterdam in de Q Factory. Iedereen is uitgenodigd om dit mee te vieren, want in opwarming hiervoor hebben ze een concertregistratie opgenomen uitgebracht onder de titel Real Live Brains. Vergeet vooral je zwembroek niet, want je wordt ondergedompeld in een eerbetoon aan de jarige Job van de bovenste plank.

Braindogs is niet zo maar een gelegenheidsband; noem het gerust een supergroep van fans voor fans. Het zijn stuk voor stuk excellente muzikanten die hun strepen reeds verdiend hebben. Voorop staat zanger en gitarist Ian Siegal, die door meneer Waits zelf erkend wordt als één van de beste soul-blues zangers. Naast hem staat Ripoff Raskolnikov, heer en meester van de Oostenrijkse blues. Onze eigen Mischa Den Haring van de roots rock band T-99 doet ook mee op gitaar. Lívius Varga is afkomstig van de populaire Hongaarse band Quimby en is niet onbekend met het optreden voor een grote groep mensen. De rest wordt aangevuld met drummer Frenk, toetsenist Szabolcs Nagy en bassist Laca Varga, waarbij de laatste twee ook onderdeel zijn van de Ripoff Raskolnikov Band.

Grote vraag is natuurlijk: hoe klinkt een eerbetoon aan een muzikant die muzikaal niet in één hokje te plaatsen is en waarbij zelfs het stemgeluid geen constante factor is? Als het met dezelfde liefde, respect en plezier gebracht wordt zoals deze mannen dat doen: gewoonweg uitstekend. Bijkomend voordeel van dit eerbetoon is dat zelfs de teksten veel beter te verstaan zijn. Het is iets minder rauw en soms zelfs strakker gespeeld. Hoewel dat ook toe te delen kan zijn aan het feit dat het allemaal beter uit de verf komt door de sterke kwaliteit van deze opname. Is het een slecht ding dat het dat echte rauwe randje mist? Nee, juist niet. De stem van Tom is niet na te doen. Het na willen doen maakt het al gauw een parodie en dat is niet waar deze mannen op uit zijn. Natuurlijk, soms gaan ze net wat dieper of rauwer, maar dit ligt nergens te ver buiten hun eigen stembereik.

De keuze aan nummers is echt een mooie dwarsdoorsnede van het repertoire van Tom Waits, en laat de diversiteit goed horen. Hier worden niet zo maar nummers klakkeloos nagespeeld. Alles krijgt een eigen draai en het is duidelijk dat ze er zelf ook lol aan beleven. Ze gaan er helemaal op, waardoor ze voor sommige nummers als ‘Shore Leave’ en ‘Raindogs’ iets extra’s in petto hebben. Zelfs voor nieuwkomers is dit de perfecte manier om beter bekend te raken met de legendarische artiest.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:The Braindogs Label:Bertus
Cover Geraint Watkins - Rush Of Blood

Geraint Watkins - Rush Of BloodNick Lowe is groot fan van singer-songwriter Geraint Watkins en noemt hem...