RECENSIE: Vanishing Twin - The Age Of Immonology

VT
recensie cijfer 2019-10-04 De bandnaam Vanishing Twin is vernoemd naar het vanishing twin syndroom. Songwriter, zangeres en multi-instrumentalist Cathy Lucas kwam er namelijk op latere leeftijd pas achter dat ze ooit onderdeel was van een tweeling, maar dat de andere foetus al tijdens de zwangerschap door haar eigen foetus geresorbeerd was. Ook The Age Of Immunology verwijst naar zwaardere thematiek. Het gelijknamige boek van A. David Napiervergelijkt de immunologische processen die ons lichaam schoonhouden van lichaamsvreemde stoffen met de hedendaagse samenleving, waarin mensen constant bang lijken te zijn voor een dreiging van buitenaf.

Een titel met een donker randje, maar muzikaal gezien is The Age Of Immunology juist een viering van de Multi culturaliteit geworden. Hoewel een psychedelisch geluid met jazzy invloeden de hoofdlijn vormen, horen we heel wat verschillende stijlen de revue passeren. ‘Cryonic Suspension May Save You’ heeft bijvoorbeeld een hele mooie opbouw en combineert een minimalistische beat met bezwerende synthesizers. ‘Planète Sauvage’ heeft, zoals de titel al enigszins doet vermoeden, Franse tekst en combineert juist Oosterse melodieën met een jazzy baslijn.

Ondanks alle stijlwisselingen heeft het album moeite om interessant te blijven. Sommige nummers lijken last te hebben van een identiteitscrisis: ‘Backstroke’ bijvoorbeeld begint met een fijne opening waarin heel wat toffe elementen worden geïntroduceerd. Het eindresultaat is echter een track die te druk is voor een minimalistisch nummer, terwijl het ook wat extra’s mist om er echt iets spannends van te maken. Hierdoor overtuigen de nummers niet, maar komen ze wankel over: alsof de ideeën er wel waren, maar er geen duidelijk kader is waar het allemaal in paste.

The Age Of Immunology is een heel kleurrijk palet van stijlen geworden en laat daarmee de diversiteit aan invloeden van de band heel nadrukkelijk zien. Een hele interessante mix van onder meer minimalistische geluiden en wereldmuziek. Maar ”one of the most exciting Young groups in England at the moment”, zoals we lezen op de site van hun label Fire Records, dat zijn ze niet en daar kan dit album geen verandering in brengen. Daarvoor mist dit album een duidelijke lijn en is het te wisselvallig door een aantal wankele nummers.
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:Vanishing Twin Label:Fire Records
Cover Wovoka Gentle - Start Clanging Cymbals

Wovoka Gentle - Start Clanging CymbalsMet een bandnaam als Wovoka Gentle kun je alleen maar gissen naar de...