RECENSIE: BufferState - Anthropy

BufferState
recensie cijfer 2019-04-30 Een verse gitaarband uit Gent met de naam BufferState. De eerste basis voor de groep werd al gelegd in 2011, maar de weg naar een eerste echte release bleek pittig. Zo werden er al eerder demo’s opgenomen, maar wilde de samenstelling van de band tussen de demo’s in nog wel eens veranderen. In 2018 is het dan echt zover: alle neuzen staan dezelfde kant op en de eerste EP, Anthropy, is een feit.

Als je weet dat een aantal bandleden zich hebben laten inspireren door Mastodon, Tool en Opeth komen de vier tracks niet echt als een verrassing. Opener ‘Facehugger’, ‘Bulk Being’ en ‘Archean’ bevatten Mastodon-esque riffs, maar springt van sectie naar sectie zoals dat bij nummers van Tool en Opeth vanzelfsprekender is. ‘Quiet Man’ is de enige track die nadrukkelijk een andere kant op gaat. Het resultaat is veel meer een rechttoe rechtaan nummer, maar het is goed om te horen dat de experimentele rockers ook een andere weg in durven te slaan. Het zorgt immers voor wat meer variatie. Toch missen de nummers van BufferState nog wel de scherpe randjes die de eerdergenoemde bands juist zo nadrukkelijk hebben. Waar de nummers van die bands regelmatig willen wringen, daar blijft Anthropy een comfortabele rit waarbij de luisteraar minder wordt uitgedaagd. Zo krijgt de spannende intro van ‘Archean’ geen echt uitdagend vervolg, terwijl de band halverwege ‘Bulk Being’ wel op een onnavolgbare manier alle kanten op vliegt.

Met Anthropy laat BufferState horen welke kwaliteit ze in huis hebben en dat ze in staat zijn spannende tracks te schrijven, maar vergeten ze in veel gevallen nog om echt de handrem ervan af te halen. Want als de band de bochten wat scherper gaat aanvliegen en alle concessies de prullenbak in werkt, dan staat er geen maat op wat deze band af zou kunnen leveren. Een mooi voorproefje op wat nog kan komen!
Recensent:Robin Hogenboom Artiest:BufferState Label:Hard Life Promotion
Cover Earupt - Elements

Earupt - Elements “We houden niet van gimmicks, we maken geen muziek die hypes volgt. Nee,...