RECENSIE: Seven Stars Over Sicily - And Here Comes The Night

Seven Stars
recensie cijfer 2019-04-04 Soms kan het enige tijd duren voordat een album op het bureau van een van de Festivalinfo recensenten belandt. Zo verscheen And Here Comes The Night van de Rotterdamse band Seven Stars Over Sicily al in het najaar van 2018, maar heeft ondergetekende nu pas een recensie-exemplaar ontvangen. Maar goed, beter laat dan nooit!

Seven Stars Over Sicily werd opgericht door Conrad Freling (gitaar, zang, toetsen), die eerder aan stonerrockprojecten werkte. Verder bestaat de band uit Daniël Blokker (zang), Roger Groen (bas), Robert Giesselbach (toetsen), Steven van Wees (drums) en Jeroen Wessels (gitaar, toetsen, theremin). De band werd vernoemd naar ‘Seven Stars Over Sicily’, een track op het album Honor Among Thieves van John Terlazzo.

And Here Comes The Night ademt een Amerikaanse sfeer en dan met name eentje uit de zuidelijke staten. De band zelf heeft het over Southern gothic. De rock van Seven Stars Over Sicily is bij vlagen zompig en sloom en een track als ‘More Than A Million Times’ doet nogal aan Calexico denken. En dat komt zeker niet alleen door de Mariachi-achtige blazers. Een andere naam die boven komt drijven bij het beluisteren is die van Botanica en de zang van Daniël Blokker doet bij vlagen denken aan die van de jonge Mark Lanegan.

Albumopener ‘Undertow’ is slepend, maar net iets te lang om de gehele tijd te blijven boeien. ‘Smoking Gun’ is meer uptempo en ook boeiender, vooral door de sterke melodie in het refrein. Ook ‘Can I Make You Cry’ en ‘Alone Again’ zijn prima songs. ‘Black Raven’ is een behoorlijk stevige rocksong, waarin de stoner-achtergrond van Conrad Freling duidelijk in doorschijnt. In afsluiter ‘From Your Lips’ is een belangrijke rol weggelegd voor vrouwelijke vocalen, van Tamara Woestenburg en Nasomi, wat opeens een soort Southern soul gevoel geeft.

And Here Comes The Night is een aardig debuut, met een aantal sterke songs. Het belangrijkste minpunt is dat sommige songs net wat te lang zijn, een flink aantal klokt rond de vijf minuten, waardoor de aandacht soms wat verslapt.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Seven Stars Over Sicily Label:Gentlemen Recordings
Cover Michael Varekamp - Elektra

Michael Varekamp - Elektra Michael Varekamp luisterde al op op jonge leeftijd naar de vroege New...