RECENSIE: King Kong Company - King Kong Company

KKC
recensie cijfer 2017-03-03 “Ik weet niet, het schiet alle kanten op”, zegt een collega als ik op Youtube wat losse tracks van King Kong Company laat horen. Ik kon hem geen ongelijk geven. Zeker niet na het beluisteren van het gelijknamige debuutalbum van de Ierse dance band. Waar de formatie al in 1996 het levenslicht zag en het podium mocht delen met Underworld, Orbital en Paul Oakenfold, komt ruim twintig jaar later dit debuutalbum pas uit. De reden? In 2000 studeerden de schoolvrienden af en zetten ze een punt achter de band. Om de boel in 2011 weer op te pakken door iedere maand een nieuwe muziekvideo te lanceren. Niet zonder succes, bleek wel uit de aanvragen die binnenstroomden voor festivals en optredens buiten Ierland.

In het thuisland werd King Kong Company uitgebracht in juni 2016 en de door Neil McLellan (Prodigy) geproduceerde plaat wist de top tien in de Album Charts en de Choice Music Prize longlist te bereiken. Daarnaast won de vijfkoppige band, die klinkt als een DJ, de Pure M Award voor beste live act en werd ‘Scarity Dan’ genomineerd voor Best Music Video. Zoals gezegd schiet het materiaal op King Kong Company alle kanten op. Maar of het nu de drum ‘n’ bass van ‘Donkey Jaw’, de electrorocker ‘Game Over’, of de bezwerende reggae dance van ‘Scarity Dan’ is, de productie is zo lekker vet dat het niet uit maakt of je het album in je huiskamer aanzet of in een club. Het zorgt hoe dan ook voor een feestje. Met ‘All These Things’ klapt de band er meteen lekker agressief op en eigenlijk gaat deze energieke wind nooit liggen. Met Neil McLellan als producer valt de appel overigens niet ver van de boom, want regelmatig doet het werk van de band aan Prodigy denken, al houdt de band door het gebruik van blazers (trompet, trombone een broeierige eigen sound. Daarnaast heeft de band met Prodigy gemeen dat de invloed van dance uit de ‘90`s prominent aanwezig is.

De dub van ‘Free The Marijuana’ is een goed voorbeeld van het gebrek aan een rode draad op het album. Niet dat de track niet weet te overtuigen, maar het album lijkt hiermee het gevolg van de manier waarop vanaf 2011 de muziek van King Kong Company ontstond, via de maandelijkse lancering van een videoclip. Dit zal de jonge generaties overigens waarschijnlijk een worst zijn, want die is het gewend om losse songs te downloaden.

In zijn totaal bevat King Kong Company een flink aantal sterke songs, waarmee het album een goed uithangbord is voor de hoog aangeschreven live performance. King Kong Company is voor liefhebbers van dance, en zeker de liefhebber van dance die tot stand komt met behulp van “echte” muziekinstrumenten in plaats van computers een aanrader.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:King Kong Company Label:Gentlemen Recordings
Cover Rogier Pelgrim - Birds And Busy People

Rogier Pelgrim - Birds And Busy PeopleDe Wageningse Rogier Pelgrim maakt al een aantal jaar muziek. Deze...