RECENSIE: Dave Hole - Rough Diamond

Dave Hole - Rough Diamond
recensie cijfer 2007-05-09 Echt enthousiast over de Australiër Dave Hole ben ik nog nooit geweest. Ook de nieuwe schijf Rough Diamond is, net als alle voorgaande cd’s van Dave Hole, voer voor liefhebbers van behoorlijk stevige bluesrock die kicken op een flinke portie decibels en een aparte manier van gitaar spelen. De techniek die Hole hanteert is dan ook heel bijzonder te noemen. Als linkshandige bespeelt hij namelijk rechtshandig de gitaar en hij plaatst daarbij de vingers van zijn linkerhand bovenop de gitaarhals. (In gitaartermen ‘Over the top’ genoemd).

Deze aparte manier van spelen is overigens wel uit pure nood geboren, want toen de nog jonge Dave tijdens een potje voetballen zijn pink brak, heeft hij zich deze techniek gedwongen aan moeten leren. De manier van spelen beviel hem zo goed dat hij eigenlijk nooit meer op de standaard manier zijn gitaar heeft gehanteerd. Het blad ‘Guitar Player’ en menig gitaarliefhebber plaatsten Dave Hole in de begin jaren negentig nog op hetzelfde niveau als wijlen Stevie Ray Vaughan en de eveneens legendarische Albert King. Achteraf gezien lijkt me deze vergelijking toch wel behoorlijk overschat.

De inmiddels zestigjarige gitarist is al zo’n twintig jaar ‘on the road’ als in 1993 zijn eerste album ‘Short Fuse’ op de markt wordt gebracht. In die periode werd Hole als een zeer welkome gast op diverse blues festivals als de nieuwe Stevie Ray Vaughan binnengehaald. Ondertussen zijn we negen albums verder en is er in al die jaren niet bijster veel veranderd in de muzikale ontwikkeling van de gitarist. Op zijn nieuwe album trekt Hole overigens wel iets minder van leer en ligt de nadruk meer op de vocalen als op het gitaarwerk, maar in de huiskamer gaan de veelvuldige slide-escapades toch nog altijd vrij vlug vervelen.

Voor de liefhebbers van stevig slide en bluesrockgeweld en Dave Hole zal Rough Diamond opnieuw een aangename cd zijn, maar gelet op het oudere werk van de gitarist erg weinig nieuws toevoegen.
Recensent:Bert Reinders Artiest:Dave Hole Label:Dixiefrog
Joan Armatrading - Into the Blues