RECENSIE: Andre van den Boogaart - Op De Terugweg Van Nergens

Boogaart
recensie cijfer 2018-08-11 Een rasmuzikant met ruwe, eerlijke, Nederlandse teksten die recht uit het hart komen. De Brabantse Andre van den Boogaart laat ook op zijn nieuwe album zien wie hij is. Na jarenlang deel te hebben uitgemaakt van Bradley’s Circus, de begeleidingsband van Mattanja Joy Bradley, zijn solodebuut in 2012 te hebben gemaakt met Met Modder In Mijn Bloed, en in 2014 te zijn gekomen met Rauwe Rand, is het nu tijd voor Op De Terugweg Van Nergens. De Tornados vergezellen de stem en gitaar van Andre van den Boogaart met trompet, sousafoon, piano, mandoline, pedal steel en accordeon.

Hoewel het album maar acht tracks heeft beschrijft het een breed scala aan onderwerpen. De nummers zitten goed in elkaar maar er ontbreekt een hit of een nummer dat er bovenuit steekt en de aandacht trekt. Hij laat expres zijn Brabantse accent horen, iets waar je van moet houden. Dankzij de muziek van De Tornados krijgt de tekst van Andre een blues jasje, wat erg goed bij elkaar past.

De eerste twee nummers van de plaat gaan over drank en relaties en de combinatie hiervan. Er wordt al talloze jaren over deze onderwerpen geschreven en gezongen waardoor het enige originaliteit mist omdat er al veel nummers zoals deze bestaan. Desondanks zorgt van den Boogaart met zijn Brabantse accent er samen met De Tornado’s en haar instrumenten voor dat het een multicultureel tintje krijgt.

‘Brandend Land’ gaat over veranderend Nederland die hij niet meer herkent vanwege maatschappelijke discussies en vooroordelen. ‘Vlo’ gaat over pesten en hoe hiermee om te gaan. Beide onderwerpen hebben een heftige lading, wat ook terug te vinden is in de muziek en de manier waarop de tekst gebracht wordt. Hierdoor komt het eerlijk en oprecht over.

Met dit korte album laat Andre van den Boogaart zien dat hij veel onderwerpen kan bespreken, oprechte teksten schrijft en dit goed over kan brengen. Muziek en tekst passen bij elkaar, maar hij onderscheidt zich nog niet genoeg van andere soortgelijke zangers.
Recensent:Linda Kremer Artiest:Andre van den Boogaart Label:Eigen Beheer
Gurls

Gurls - Run Boy RunDe drie Noorse dames van Gurls , die al naam hebben gemaakt in de Noorse...