RECENSIE: Charles Howl - My Idol Family

Howl
recensie cijfer 2017-12-04 Charles Howl is een Engelse band die wordt gevormd door het duo Danny Nellis en Bobby Syme. De muziek is moeilijk in een hokje te plaatsen, maar kan het best worden omschreven als experimentele psychedelische indiepop. In 2015 kwamen ze met hun eerste album Sir Vices. Dit album was vooral experimenteel en bevatte een grote diversiteit aan instrumenten. Ruim twee jaar later komen ze met een tweede: My Idol Family.

Het album begint nogal oppervlakkig en tam. In ‘The Dinner Party’ wordt leuk gespeeld met de synthesizer die afwisselend in het nummer wordt herhaald. En in ‘Meet Lou’s Needs’ wordt deze prettig vergezeld door een elektrisch drumkit. Maar het blijft langdradig. Ook de zang is allerminst explosief. Dit alles bij elkaar maakt het, terwijl het toch best experimenteel is, niet heel boeiend. Elk nummer volgt het ander in hetzelfde lage tempo op.

Pas bij de vijfde song , ‘John Albarn’, (waar wordt gerefereerd naar John Lennon en Damon Albarn) wordt er eventjes wakker geschud. Maar eigenlijk gebeurt dit pas echt in het volgende nummer ‘Fla Da Da’. Daar komen de klassieke drums en elektrische gitaar om de hoek kijken wat het al veel levendiger doet klinken dan voorgaande nummers. Dit is ook meteen de eerste én laatste 100% instrumentale track. Er wordt alleen op de achtergrond een onverstaanbaar geluid gemaakt, wat waarschijnlijk de ”Fla Da Da” uit de songtitel moet voorstellen.

De daaropvolgende liedjes gaan eigenlijk weer verder waar ze bij het vierde waren gestopt. Uiteindelijk kan My Idol Family gezien worden als minder experimenteel dan het vorige album. Charles Howl lijkt hier wat meer op safe te spelen en niet veel zijwegen te durven nemen. Het is duidelijk dat ze muziek kunnen maken, dat hebben ze met het eerste album wel bewezen. Maar met het nieuwe album lijken ze de verwachtingen niet helemaal in te lossen.
Recensent:Adwin van gerven Artiest:Charles Howl Label:Konkurrent
Cover Shigeto - The New Monday

Shigeto - The New MondayZach Sanginaw hoefde niet lang na te denken over een artiestennaam. Shigeto...