RECENSIE: Maxïmo Park - Our Earthly Pleasures

Maximo Park - Our Earthly
recensie cijfer 2007-03-31 Voor frontman Paul Smith bij Maxïmo Park kwam, had hij nog nooit ergens anders gezongen dan onder de douche en in zijn auto. De vriendin van drummer Tom English hoorde hem in een nachtclub meezingen met Stevie Wonder’s ‘Superstition’ en haalde hem over om eens met de band te praten. Twee jaar later komt debuut A Certain Trigger uit, wat prompt bestempeld werd als één van de beste albums van 2005. Niet gek voor een bandje uit Newcastle, Engeland dat op het punt stond uit elkaar te gaan voordat Smith zich bij hen voegde.

Tweede albums zijn altijd moeilijk. Het stelt een band voor de keuze om door te gaan op dezelfde manier, hun stijl radicaal om te gooien, of een combinatie van beide. Maxïmo Park koos met Our Earthly Pleasures voor het laatste; het dansbare glam-indie klinkt volwassener en steviger dan hun debuut plaat. Eerste single ‘Our Velocity’ laat al een beetje van deze nieuwe stijl zien, maar is eigenlijk een van de nummers die het meeste lijkt op de ‘oude’ Maxïmo Park. Een voorbeeld van het stevigere werk is ‘Russian Literature’, waar de band - in de stijl van collega’s The Futureheads - helemaal los gaat aan het einde. ‘Girls Who Play Guitars’ is vreselijk aanstekelijk, het prachtige ‘Your Urge’ weer heel rustig en relaxed. Ook ‘The Unshockable’ heeft het hoge tempo dat The Futureheads graag aanhouden.

Als grootste invloeden worden dit keer The Smiths en Smashing Pumpkins genoemd. Deze combinatie levert een gevarieerd album op. Our Earthly Pleasures heeft de juiste mix van lekkere dansnummers en iets ingetogener liedjes. Nergens verliest het die kenmerkende Maxïmo Park stijl met de aanstekelijke keyboard-deuntjes en Smith’s Newcastle accent. Absoluut een aanrader!
Recensent:Imre Veen Artiest:Maxïmo Park Label:Warp
Annihilator - Metal

Annihilator - MetalHet Canadese Annihilator bestaat alweer drieëntwintig jaar, maar is nog...