RECENSIE: Mark Lotterman - Holland

Lotterman
recensie cijfer 2018-01-25 Een Nederlandse artiest die een album Holland noemt, dat riekt naar ambitie. In het geval van Mark Lotterman klopt dat ook. De Rotterdamse singer-songwriter heeft zijn vijfde plaat opgetuigd als een groot project, dat naast een cd/lp bestaat uit een website, een boek en enkele tentoonstellingen. Kunstenaars, wetenschappers en mensen van allerlei andere pluimage leverden een bijdrage, geïnspireerd op de negen liedjes.

Onder de uiteenlopende inzendingen een lezing van psychiater Bram Bakker over depressie (bij het nummer ‘Norway’) en een foto van een kussend bejaard echtpaar door Rince de Jong (‘Till the very end’). Alle beelden, opnamen, teksten en nog veel meer zijn te zien op albumholland.com.

De plaat zelf, die al in 2016 was opgenomen, heeft een zeer persoonlijk karakter. Lotterman verhaalt over onderwerpen als identiteit, een in zijn familie doorgewerkt oorlogstrauma, homoseksualiteit, depressies en angst. Ook God en Lou Reed komen ter sprake, in een prachtig slepend lied dat (uiteraard) de naam draagt van de laatstgenoemde rockster. Met zijn voortstuwende drumcomputer, diepe pianoklanken, gruizige slaggitaar en verzachtende blazerswerk valt dit nummer sowieso op tussen de rustiger, veelal door een tokkelende gitaar begeleide nummers.

Ook de muzikaal ietwat afwijkende opener ‘Happy’ behoort tot de ijkpunten van de plaat. Als een ware polder-Nick Cave belicht de met een gelijkende donkere stem gezegende Lotterman de drama’s van onder meer een drugsverslaafde en een complotdenker die zich heeft verschanst in zijn kelder. Bij de soundscape ‘Maashaven’ waan je je inderdaad, op een nachtelijk tijdstip, in deze oude Rotterdamse haven, al voegt het als nummer weinig aan de plaat toe.

Wat de songteksten betreft moet je als luisteraar af een oogje dichtknijpen. Sommige zinnen neigen naar steenkolenengels, andere bevatten lastig te verteren clichés (”they found him dead on the dark side of town”). Gelukkig wordt dit euvel ruimschoots gecompenseerd door de muzikale kwaliteit van de liedjes en de prettig-melancholische sfeer van het album. Dit maakt Holland tot een waardige toevoeging aan Lottermans oeuvre.
Recensent:Ronnie Weessies Artiest:Mark Lotterman Label:Sonic Rendezvous
Cover Implore - Subjugate

Implore - Subjugate “ Implore is our language and our way to express our deepest thoughts of...