RECENSIE: Lookapony - Ha-Satan

Lookapony
recensie cijfer 2017-06-13 Wanneer je debuutalbum harder rammelt dan je bandbus hoeft dat niet veel te zeggen. In het geval van Lookapony doet het dat wel. De band uit Eindhoven die al eeuwen in hun Hyundai busje door Nederland (en tegenwoordig Europa) lijkt te touren heeft een eerste langspeler uitgespuugd en dat is goed nieuws. Wie wel eens een concertje of een festival bezoekt heeft ze vast wel eens voorbij zien komen, vaak weggestopt op een klein alternatief podium in de kelder van een oud pand. Lookapony is een graag geziene gast in de Garage-scene.

Het elf nummers tellende Ha-Satan, zoals de plaat heet, begint heerlijk. Het klagende stemgeluid van Jasper Grave, de Britse sound en de naam van het nummer: ‘Bored Lonely’ voelt meteen goed. Het eerste nummer van Ha-Satan sluit naadloos aan op het laatste nummer van de eerste en enige andere release van de band: Lookapony, de gelijknamige EP uit 2013. Toch hoor je hier en daar wel de hand van Raven Aartsen (Mozes and the Fistborn) die het album geproduceerd heeft. Zanglijntjes zijn hier en daar wat minder voor de hand liggend en de band durft buiten haar comfortzone te treden op het rustige maar pakkende ‘Never Be’. De achtste, en tekstueel sterke, track ‘Snakes’ speelde de band al een tijdje live en doet het ook op plaat goed. De rest van het album klinkt trashy, rauw en Britser dan we van Nederlandse garagerock bandjes gewend zijn. Prima gitaarmuziek voor in de late uurtjes dus.

Lookapony heeft een volledig album op zak en hopelijk helpt dat de band om eindelijk eens echt door te breken. De band zette dit jaar op Noorderslag een meer dan prima optreden neer en verdient het grote publiek. Ook verdienen ze een nieuwe bandbus maar dat is een ander verhaal.
Recensent:Jaap Schrijver Artiest:Lookapony Label:Burger records
Cover François & The Atlas Mountains - Solide Mirage

François & The Atlas Mountains - Solide MirageDe uit Bristol afkomstige band François & The Atlas Mountains werd ruim...