RECENSIE: Hajk - Hajk

HAJK
recensie cijfer 2017-05-25 ‘De lente kan beginnen’, moet het Noorse collectief Hajk hebben gedacht toen ze het naar zichzelf vernoemde debuutalbum Hajk hebben opgenomen. De plaat van het vijftal staat vol zonnige nummers.Toch ligt soms onder de vrolijke melodieën een weemoedige ondertoon, die zich vaak in de teksten manifesteert. Dit levert vaak mooie contrasten op, zonder dat de plaat ooit echt somber wordt. De vijfkoppige band speelde ook al op veel festivals en wordt geprezen door de veelzijdigheid die in hun muziek is terug te vinden.

Maar het is dus niet alleen maar vrolijkheid wat de klok slaat. Met ‘Common Sense’ is er zelfs plaats voor een vleugje agressie in de muziek. “No you don’t understand. Who do you want to be?” zingen Preben Sælid Andersen en Sigrid Aase afwisselend. Grappig, omdat de invloeden op Hajks debuutplaat talrijk zijn, maar nooit all over the place. De band lijkt zichzelf goed te kennen, in tegenstelling tot waar ze over zingen. ‘Common Sense’ werd overigens uitgegeven als eerste single. De band schakelt verder moeiteloos tussen energieke en ingetogen nummers. De afwisseling tussen vrouwen- en mannenstem werkt ook in hun voordeel en draagt binnen de nummers mee aan de dynamiek binnen het geluid van de Noren.

Op ‘Medicine’ wekt de samenzang zelfs de nodige romantiek op. Hier laat de band een prachtig stukje popmuziek horen. ”You’re such a liar” klinkt het vervolgens op ‘Best Friend’, waar de band dan weer venijnig uit de hoek komt. Toch werkt het venijn in combinatie met de lichte en vlotte beats perfect, waardoor het geheel een verfrissende context krijgt.

Er staat geen enkele misser op het tien nummers tellende debuutalbum van Hajk. Je wordt als luisteraar 38 minuten lang ondergedompeld in een heerlijk muzikaal bad waarbij dynamiek, mooie melodieën en interessante contrasten elkaar aanvullen, versterken en een erg sterke debuutplaat opleveren.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Hajk Label:Pias
Cover Lookapony - Ha-Satan

Lookapony - Ha-SatanWanneer je debuutalbum harder rammelt dan je bandbus hoeft dat niet veel te...