RECENSIE: Automatic Sam - Sonic Whip

Sam
recensie cijfer 2013-08-16 In 2011 bracht het Nijmeegse Automatic Sam hun debuutplaat Texino uit, die vol rauwe blues en rock nummers staat. Dat album kreeg, geheel onterecht, veel te weinig aandacht. De band speelde veelvuldig in kleine zalen en in voorprogramma's van onder andere De Staat en Black Rebel Motorcycle Club. Op die manier bouwden ze met hun stomende optredens aan een ijzersterke live reputatie. Toch wist de band het grote publiek nog niet te bereiken. Na wat wisselingen in de samenstelling zijn ze nu terug met een tweede album: Sonic Whip.

Daarop laten de mannen horen een flinke groei doorgemaakt te hebben. De muziek is breder en gevarieerder geworden. Er is nog steeds genoeg plaats voor het vertrouwde rauwe punk- en rockgeluid, diep geworteld in de blues. Maar vaak durven ze ook de grenzen op te zoeken en eroverheen te gaan, zonder daarbij direct volledig uit te bocht te vliegen. En in plaats van voortdurend gas te geven, weten ze zich regelmatig te doseren en op die manier de spanning vast te houden. Zo begint 'See You' met een oorverdovende intro om daarna over te gaan in een meer ingetogen rock nummer afgewisseld met geduldig geplaatste uitbarstingen.

Wat dat betreft doet de plaat zijn naam eer aan. Het viertal hanteert de zweep kundig. Nu en dan delen ze plaagstootjes uit, zoals in het gevarieerde 'Ghost Town', dat pas naar het einde toe volledig uit zijn voegen barst. Op andere nummers wordt je als luisteraar meedogenloos gegeseld zoals op de geweldige eerste single 'Set It Right'. Het nummer dendert over je heen met welgemikte klappen in het gelaat. Zo weet je als luisteraar nooit wat je te wachten staat. De band weet precies wanneer het imposant moet klinken met snoeiharde riffs, beukende grooves en rollende fills. Dat laatste is niet zo vreemd wanneer je bedenkt dat het drumbeest van stadsgenoot De Staat, Tim van Delft, de drumkruk heeft overgenomen. Pieter Holkenborg weet met zijn zang de spanning nog extra op te voeren. Het ene moment schreeuwt hij de longen uit zijn lijf om vervolgens op fluisterende en geheimzinnige toon te vervolgen, zoals ook bijvoorbeeld Dave Grohl dat zo goed kan.

Automatic Sam heeft met Sonic Whip een juweeltje voortgebracht waar ze apetrots op mogen zijn. Het kan zich met gemak meten met de beste albums van het jaar. De plaat verschijnt op Quadrofoon Records, waarop bijvoorbeeld ook die andere eigenwijze rock band Shaking Godspeed hun muziek uitbrengt. Net als die formatie, waar Holkenborg ooit nog een aantal jaren als drummer deel van uitmaakte, zijn ze op dit moment het neusje van de zalm van de Nederlandse rock muziek. Zaterdag wordt het nieuwe pronkstuk in thuisbasis Nijmegen ten doop gehouden. Mocht je niet op Lowlands te vinden zijn, dan is het een absolute aanrader om de band daar in het oosten eens aan het werk te zien.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Automatic Sam Label:Eigen Beheer
Cover John Mayer - Paradise Valley

John Mayer - Paradise Valley Paradise Valley is alweer het zesde studio album van de Amerikaan John...