RECENSIE: Diplo - Express Yourself EP

Cover Diplo - Express Yourself EP
recensie cijfer 2012-09-26 Diplo. De naam mag inmiddels wel gevestigd zijn. Ook bij de mensen die niet vuistdiep in de wereld van de electro en electrohouse zitten, want zij kennen Diplo van ‘C’mon’ met Tiësto en Busta Rhymes en van die ene reclame van die ene telefoon. Toch is de nieuwe EP van deze toonaangevende dj er één voor de incrowd. Express Yourself bevat geen commerciële wapenfeiten, maar wel een aantal hitjes voor in de club.

En dat is toch wat we willen van Diplo. Deze man uit Philadelphia (VS) staat bekend om het feit dat hij de dansvloer weet te vullen, het publiek uit zijn dak laat gaan en pas als het feestje helemaal klaar is, de massa uitgeput naar huis stuurt.

De EP bevat eigenlijk een voortzetting van de eerdere nummers van Diplo. Van echte vernieuwing kunnen we niet spreken. Met duidelijke hiphop invloeden ratelt Diplo zich door de zes tracks tellende EP heen. Gastvocalen zonder overduidelijk goede tekst vullen de gaten tussen de passages waarin de tracks compleet losgaan. Wat wel even heel erg opvalt is dat er bijna sprake lijkt van een samenwerking met Skrillex. De sound die zo kenmerkend is voor het commerciële wonderkind met de dikke zwarte bril is vrijwel één op één overgenomen door de zo toonaangevende dj van weleer. Nou ja, beter goed gejat dan slecht bedacht. Maar het geeft toch wel aan dat de rol van Diplo een beetje uitgespeeld lijkt.

Desalniettemin is deze EP een bovengemiddelde productie. Simpelweg omdat het doet wat het moet doen. Het laat je bewegen. Losgaan. En bovendien, juist door de soms wat vreemde invloeden en typische dj-trucjes met de vocalen, maakt Diplo toch hele typerende nummers. Ja, het is een beetje een eenheidsworst, maar dat geeft niet als één nummer wordt gedraaid op een avond. Diplo biedt dj’s in de booths de keuze tussen zes tracks die stuk voor stuk het publiek opzwepen. Logischerwijs zou de keuze vaker op de titeltrack ‘Express Yourself’ of op het door dubstep-invloeden ietwat chaotische ‘Barely Standing’ moeten vallen. Dat zijn de beste tracks.

Maar kort gezegd doet Diplo het wederom niet gek op deze EP. Het is geen meesterwerkje: Je hoeft hem niet persé te kopen, maar ken de tracks voor als je uitgaat, want de kans is groot dat er dan iets herkenbaars passeert.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Diplo Label:V2 Records
Cover Various - Saddersap Remix EP

Bronstibock - Saddersap Remix EPWij bij Festivalinfo zijn van die types die wel houden van een puzzeltje....