RECENSIE: Carlo de Wijs & The Voices of Soul - Introducing New Hammond Sound

Cover Carlo de Wijs & The Voices of Soul - Introducing New Hammond Sound
recensie cijfer 2012-09-16 Carlo De Wijs is een Hammond orgel speler die in Nederland zijn sporen al ruimschoots verdient heeft. Naast muzikant in de band van Candy Dulfer, Benjamin Herman en Do, toerde hij ook door Europa met Toto gitarist Steve Lukather. In de jaren ’90 verzamelde hij al een groepje vocalisten om zich heen om mee te gaan optreden, nu vindt het vervolg hierop plaats. Op Introducing New Hammond Soul stelt hij zijn nieuwe geluid aan ons voor.

Dit nieuwe geluid is lastig te bevatten. Op een nummer als ‘Sun’ baseert de organist zich op een funky basisritme. Dit wordt gecombineerd met een rapper halverwege. Het gevolg is een weinig boeiend nummer waarbij de funk niet weet over te slaan. Tijdens de meer opzwepende remix van Simon Akkermans, tegen het einde van de plaat, lukt dit wel.

Tijdens ‘White Butterfly’ wordt er geprobeerd een gospelnummer neer te zetten. Iets wat ook gepoogd wordt op ‘Song For E’. Pas halverwege, wanneer Carlo er een naar Afrobeat neigend ritme in gooit, weet het nummer iets tot leven te komen. Binnen een bestek van acht originele nummers probeert Carlo De Wijs alle variaties binnen het soul en funk spectrum uit.

Tijdens het beluisteren van Introducing New Hammond Soul valt het Hammond orgel zeker duidelijk te horen. Waar normaal gesproken de Hammond schittert in een keihard jankend, naar het agressieve neigend, geluid blijft Carlo De Wijs hier overal binnen de veilige zone. Ook voor de verscheidene gastvocalisten is er een veilige weg gekozen. De zangeressen worden gekenmerkt door een hoog talentenjacht gehalte. Vocaal ongetwijfeld prima in orde, maar de stem zelf ontbreekt het aan persoonlijkheid. Daardoor, en het gebrek aan een duidelijk lijn op de plaat, weet Introducing New Hammond Soul geen seconde diep binnen te dringen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Carlo de Wijs & The Voices of... Label:Rough Trade Distribution
Cover Stinking Lizaveta - 7th Direction

Stinking Lizaveta - 7th DirectionInstrumentale muziek is altijd lastig om te beoordelen. Te vaak worden...