RECENSIE: Neil Young & Crazy Horse - Americana

Cover Neil Young & Crazy Horse - Americana
recensie cijfer 2012-08-14 Na een lange pauze van negen jaar slaat Neil Young eindelijk weer de handen ineen met Crazy Horse. Americana is hier het voorlopige resultaat van. Het album bestaat uit een verzameling folksongs die naar mening van Neil Young en kornuiten essentieel zijn in de Amerikaanse geschiedenis. Dat klinkt als een rustige plaat waarop Neil Young zijn nasale stemgeluid slechts licht muzikaal laat begeleiden. Wie echter bekend is met Crazy Horse weet beter en wederom maakt het gezelschap haar naam waar.

Vanaf de eerste seconde bij ‘Oh Susannah’ slaat de psychedelische folkrock in het rond en Young zijn gitaar jankt er heerlijk op los. De overige muzikanten weten overal perfect nonchalant en ruig te klinken, wat resulteert in verrassende bewerkingen van vele bekende nummers. ‘Get A Job’ werd in 1957 opgenomen door The Silhouettes en wist een van de bekendste doo-wop nummers te worden. Op Americana wordt het vrolijke nummer over de zoektocht van een man naar werk omgezet naar de folkrock sfeer van de plaat. Stephen Stills levert daarbij nog een subtiele bijdrage op de achtergrond. Bij ‘This Land Is Your Land’, wat misschien wel een van de bekendste folk nummers uit de Amerikaanse geschiedenis is, laat Neil Young de gitaar veel werk verrichten. Opvallend is daarbij dat de gitarist ervoor gekozen heeft om alleen de, vaak weggelaten, communistische coupletten van het nummer te spelen.

Terwijl op het eerste gezicht het concept rond Americana gedateerd aan doet blijkt dat alle nummers tegenwoordig tekstueel nog net zo relevant zijn als ten tijde van de eerste opnamen. Daarnaast weet het nonchalante spelen van Crazy Horse het geheel een voortreffelijk gevoel mee te geven. Americana vormt wederom een bewijs dat Neil Young nog lang niet klaar is met zichzelf te vernieuwen. Dat hij alweer met Crazy Horse de studio is ingedoken, om nog dit jaar een plaat met volledig nieuwe nummers uit te brengen, houdt de verwachtingen hooggespannen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Neil Young & Crazy Horse Label:Warner Music Benelux
Cover Various - Big Easy Express

Various - Big Easy ExpressOmdat het dit jaar 100 jaar geleden is dat folk legende Woody Guthrie geboren...