RECENSIE: Johnnygoody - Introducing

Cover Johnnygoody - Introducing
recensie cijfer 2012-09-08 Johnnygoody is het muzikale alter ego van Luutzen Dijkstra. Een singer-songwriter met Friese roots, die na omzwervingen zijn (tijdelijke) thuis heeft gevonden in Berlijn. Hij timmert al heel wat jaren aan de weg als muzikant en het afgelopen jaar kwam zijn carrière in een stroomversnelling. Hij nam zijn debuutplaat Introducing op, was te zien in het televisieprogramma ‘De beste singer-songwriter van Nederland’ en trad op in Nederland, Duitsland en Engeland. Zijn debuutplaat heeft Johnnygoody nu in eigen beheer uitgebracht en kan volgens het pay what you want-systeem gedownload worden op www.johnnygoody.com. Inmiddels is het album ook via andere online muziekdiensten verkrijgbaar.

Introducing opent met de nummers ‘Opposites Attract’ en ‘All That I Do’. Deze tracks vormen de blauwdruk voor het album. Johnnygoody is een goudeerlijke en oprechte jongen, die zijn gevoelens met je deelt en dat vol overgave doet. Hij weet zijn verhaal te verpakken in mooie en meeslepende composities. De basis voor die composities ligt in zijn gitaarspel. Aan de hand van het getokkel van Johnnygoody wordt de luisteraar meegezogen in zijn melancholiek. Daar blijft het echter niet bij, want in menig nummer wordt de sfeer nog eens extra aangezet door een partij strijkers of een fijn pianoloopje. Bijvoorbeeld bij het nummer ‘Nothing Is No Thing’, een van de hoogtepunten van de plaat, leidt dat tot een groots klinkend geheel. Daarnaast val je gaandeweg als luisteraar als een blok voor het eigen stemgeluid van Johnnygoody. Nergens op de plaat klinkt hij zo overtuigend en tegelijkertijd ook kwetsbaar als op ‘Contingency’.

Hoewel de nummers voornamelijk een melancholische inslag hebben en daarom ook niet per definitie ‘leuk’ klinken, weet Johnnygoody erg pakkend te schrijven. Met name op het eerste deel van Introducing wordt een bepaalde opbouw gebruikt, die maakt dat je als luisteraar binnen no time zit mee te neuriën. Deze liedjes, in ieder geval de melodieën ervan, krijg je de rest van de dag dan ook niet meer uit je hoofd. Bijgestaan door bandleden van I Am Oak en Daily Bread heeft Johnnygoody een geweldig mooi en vol geluid gecreëerd. Daarbij moet worden opgemerkt dat de plaat ook erg goed is geproduceerd. Introducing kan makkelijk mee komen met de releases van de grote jongens en dat is opvallend voor een plaat die in eigen beheer is uitgebracht.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Johnnygoody Label:Eigen Beheer
Cover Neil Young & Crazy Horse - Americana

Neil Young & Crazy Horse - AmericanaNa een lange pauze van negen jaar slaat Neil Young eindelijk weer de handen...