RECENSIE: Bazzookas - Groeten Uit Paradiso

Cover Bazzookas - Groeten Uit Paradiso
recensie cijfer 2012-09-04 Toen VanKatoen zanger Bazz Barnasconi The Palookas kwam versterken was Bazzookas geboren. Een huwelijk tussen een vrolijke skaband en een kleurrijk type als Bazz kon niet anders dan een energieke schreeuwlelijk van een kind opleveren. Voor wie de sfeer van een Bazzookas concert in huis wil halen is er nu deze release. Zoals de titel suggereert zijn de opnames gemaakt in Paradiso, en wel in januari 2012. Bij de dvd zit een lp (of andersom) waarvan je de hoes kunt uitvouwen tot een kijkdoos in de vorm van Paradiso. Deze leuke gimmick maakt natuurlijk een prima eerste indruk, maar het is toch de muziek die het moet doen.

Laat ik beginnen met de dvd. Het devies van Bazzookas is leve de lol, ze nemen zichzelf niet al te serieus. Als het publiek maar los gaat op hun vlotte ska, en dat doet het ook vrij snel. Dat is wel te begrijpen gezien de energie die de band uitstraalt. Frontman Bazz zou de eerste ronde van The Voice beslist niet overleven, maar hij compenseert dat met zijn uitstraling en plezier. Hij is de motor die alles doet draaien en weet het publiek tot allerlei ongein te bewegen. Wat te denken van een hakwedstrijd tussen de kale saxofonist Jelle en een aantal dames uit het publiek. De band speelt voornamelijk uptempo ska maar zo nu en dan neemt men wat gas terug. Daarbij wordt ook de hulp ingeroepen van kunstfluiter Geert Chatrou. Toch is dit natuurlijk niet wat mensen van Bazzookas willen horen, het moet vol gas gaan en Bazz moet niet zingen maar roepen. Als deze dvd een ding duidelijk maakt, dan is het wel dat deze band een vriendenclub is die wars is van kapsones.

Het is wel jammer dat de dvd in tegenstelling tot de verpakking vrij amateuristisch gemaakt is. De eerste paar minuten zie je lollig bedoeld commentaar over een technisch probleem waardoor het geluid in het begin niet optimaal is. Ook de beeldkwaliteit is zeker in het begin niet wat het zou moeten zijn. In een poging actief te filmen wordt er als een malle heen en weer bewogen met de camera en bruusk in- en uitgezoomd. Maar goed het is geen Pink Floyd of zo, deze band is bewust chaotisch en in die zin past het wel. Er staan ook enkele extra's op de dvd, maar die kun je gerust skippen. De compilatie van cartoons van Nozzman en van Ckoe is nog wel aardig, maar de fotoclip waarop je iedereen versneld de zaal in ziet lopen is erg overbodig. Ook de lollig bedoelde instructie om de hoes te veranderen in een kijkdoos is niet echt geslaagd.

De lp bevat live-uitvoeringen van zeven songs die klinken zoals je mag verwachten. Niets schokkends of onverwachts behalve het gegeven dat Bazz halverwege 'Alles' opeens roept dat deze kant vol is. Hoogtepunt van de plaat is wat mij betreft 'Waan', dat een opzwepend Afrikaans ritme heeft. Oh ja, als je geen platenspeler hebt kun je alles ook downloaden via de QR code op de hoes.

Bazzookas is misschien niet de best spelende en zingende skaband, maar gelukkig is muziek geen wetenschap. Doordat ze van hun optredens een spetterend feest maken groeit hun fanbase na ieder optreden. Deze release maakt duidelijk waarom dat zo is. Dus grijp je kans als je de Bazzookas live kunt zien.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Bazzookas Label:Eigen Beheer
Cover Shrag - Canines

Shrag - CaninesLaat je op het derde album Canines van Shrag niet misleiden door wat je...