RECENSIE: Alabama Shakes - Boys & Girls

Cover Alabama Shakes - Boys & Girls
recensie cijfer 2012-05-23 Begin dit jaar maakten we via de single 'Hold On' kennis met Alabama Shakes. De tot dan toe onbekende band klonk als een soulvolle versie van The Rolling Stones, met een zangeres. Dit laatste zal overigens niet iedereen direct gehoord hebben. De stem van zangeres Brittany Howard lijkt wel wat op die van Janis Joplin en klinkt, zeker in 'Hold On', niet heel vrouwelijk.

Na de sterke single is er nu het debuutalbum van de band die in 2009 in Athens, Alabama werd opgericht. Op Boys & Girls horen we naast 'Hold On' nog tien songs die min of meer in het verlengde van de single liggen. Een mengeling van soul en rock, met een Zuidelijke inslag en een sterke hang naar de jaren '60. Tegelijkertijd klinkt Alabama Shakes wel gewoon als een moderne band. Dit komt met name door de sound op Boys & Girls.

Alabama Shakes bestaat naast Brittany Howard (zang, gitaar, piano, percussie) uit Zac Cockrell (bas, achtergrondzang, gitaar), Heath Fogg (gitaar, achtergrondzang, percussie) en Steve Johnson (drums, percussie, achtergrondzang). Daarnaast speelt er op Boys & Girls een aantal gasttoetsenisten mee en het zijn juist de vele orgelpartijen die het album het echte soulgevoel meegeven.

Songs als 'Hang Loose', 'I Ain't The Same' en afsluiter 'On Your Way' liggen duidelijk in het verlengde van 'Hold On'. Het lekker vuige 'On Your Way' is hiervan de sterkste song. Verder bevat Boys & Girls een flink aantal wat rustigere tracks, zoals 'I Found You' en het mooie 'You Ain't Alone'. Deze song doet sterk denken aan de ballads van Otis Redding en vooral de zeer intense voordacht van Howard maakt indruk. De titeltrack van Boys & Girls ligt in dezelfde lijn, alleen klinkt Howard hierin eerder verslagen, terwijl ze in 'You Ain't Alone' juist zeer strijdbaar klinkt.

'Going To The Party' is een vrij kale, beetje rare song die op één of andere manier wel werkt. 'Heartbreaker' is een soort rock/soulballad, waarin Howard haar meest hartverscheurende stem opzet. Misschien wel het mooiste nummer op Boys & Girls is 'Be Mine'. Deze song begint rustig, maar bouwt langzaam op en vliegt in de laatste minuut volledig uit de bocht. We zijn heel benieuwd hoe dit live uitpakt, maar als de band dit gedeelte een beetje uitbouwt, kan het niet anders dan spectaculair zijn.

Alabama Shakes levert met Boys & Girls een prima debuut af. Heel origineel is de muziek van de band niet, maar de uitvoering is uitstekend en zeker de overgave die Howard in haar zangpartijen legt is erg mooi. Hiermee tilt ze 'haar' band duidelijk boven de middelmaat uit.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Alabama Shakes Label:Rough Trade Records
Cover The Real McKenzies - Westwinds

The Real McKenzies - WestwindsHet laatste wapenfeit van The Real McKenzies dateert, op een live album na,...