RECENSIE: Crooked Brothers - Lawrence, Where's Your Knife?

Cover Crooked Brothers - Lawrence, Where's Your Knife?
recensie cijfer 2012-06-04 Het is geen scoop om te melden dat de Canadese Crooked Brothers geen broers van elkaar zijn, al proberen ze wel die indruk te wekken. Het zijn echter drie singer-songwriters die hun krachten gebundeld hebben om goede folk muziek te maken. Jesse Matas, Darwin Baker en Matt Foster hebben allemaal hun eigen geluid meegebracht. Alle drie hebben ze liedjes geschreven voor het album, alle drie zingen ze en spelen ze de verschillende instrumenten die te horen zijn. De drie invloeden hebben niet één bandstijl gecreëerd, maar een mooie afwisselende mix van de drie.

Broers van elkaar zijn het dus niet, maar familie van Tom Waits zou niet verbazen gezien de sound van albumopener ’17 Horses’. Het stemgeluid is gruizig en zwaar en het liedje is bluesy en ritmisch, zoals Waits dat kan. Ook in het nummer ‘Your Love Is a Ghosttown’ wordt de meester goed geïmiteerd en het lijkt er op dat hij ook tekstueel inspiratie is geweest, al haalt het niet zijn niveau. Geen ‘must-have’ voor fans van Tom Waits overigens, want Crooked Brothers biedt nog veel meer dan dat. Het nummer ‘Kansas’ is bijvoorbeeld een heel rustig countryliedje, met pedalsteel en gitaar. Het liedje ‘Cold As You’ neemt nog wat meer gas terug, om vervolgens met ‘Bluebirds’ weer over te gaan in een duister en tweestemmig liedje met een scheurende mondharmonica solo.

Met ‘Up The Mountain’ gaat ook het tempo omhoog en wordt het een beetje bluegrass en worden instrumenten als contrabas, dobro, viool en mondharmonica ingezet. Helaas gaat het tempo er in het volgende nummer weer meteen uit, al is dat wel weer een lekker blues nummer waarin de band ook even aan hun veelzijdigheid refereert: ”I’ve got funk, I’ve got country, I’ve got rythm (..) I’ve got everything”. Even echte country wordt het ook nog met het treurige liedje ‘Working For The Government’ ,over een ambtenaar die zijn hele leven maar hetzelfde saaie werk doet en in zijn privéleven de een na de andere teleurstelling te verwerken krijgt. Niet bepaald vrolijke kost. ‘Winter’s Gone’ zorgt dat er toch weer een positieve sfeer komt met heel fijne meerstemmige zang en een pakkende melodie.

Crooked Brothers is weer een goede folkband uit Canada. De drie heren waren deze maand in Nederland te bewonderen op verschillende festivals, maar hebben ons land al weer verlaten dus als je van afwisselende folkmuziek houdt met blues, bluegrass en country invloeden dan zal je gewoon het album moeten kopen. Randall, Where’s Your Knife? is geen overweldigende plaat, maar gewoon een prima plaat met lekkere folk liedjes. Niets meer en niets minder.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Crooked Brothers Label:Sonic Rendezvous
Cover The Risque - For the Kids

The Risque - For the KidsWat een verademing kan dat toch zijn; twaalf liedjes in vijfendertig minuten...