RECENSIE: Guido Belcanto - Een Man Als Ik

print
mail to friend
Cover Guido Belcanto - Een Man Als Ik
recensie cijfer 2012-04-21 Het blijft een opvallende combinatie; Guido Belcanto, vertolker van het Vlaamse levenslied en hiphoplabel TopNotch. Na de Nederlandse release van Ik Zou Mijn Hart Willen Weggeven blijkt dat niet alleen platenbaas Kees de Koning en Lucky Fonz III gecharmeerd zijn van de chansonnier. Met Een Man Als Ik geeft Guido Belcanto een nieuwe zwaai aan zijn oeuvre. De kans die door TopNotch is geboden, grijpt Belcanto met beide handen aan. De charmezanger prijkt op de hoes in een strak pak en toont een stuurse blik. Dit staat in een flink contrast met de ietwat treurige foto op zijn voorganger, waar hij bijna als een soort zwerver de hoes vult.

Ook muzikaal is er gewerkt aan een geluid dat contrasteert met zijn voorganger.
Waar Belcanto voorheen zijn uit het leven gegrepen teksten over een kalend muzikaal landschap liet trekken, heeft hij ditmaal uitgepakt en gekozen voor arrangementen die rijk georkestreerd zijn. Met behulp van muzikanten als Geert Verdickt en Koen Tote (Buurman) en drummer Bert Huysentruyt (Gorki) zijn de kenmerkende teksten van Belcanto voorzien van een dikke jas. Het resulteert in een soms bijna bombastisch geluid. Opener ‘De Zonde Die Ik Nooit Beging’ klinkt bijvoorbeeld alsof Ennio Morricone een soundtrack heeft geschreven voor een Vlaamse Western.

Country en western liggen als een deken over Een Man Als Ik. Het warme geluid van de lapsteel, de volle strijkersarrangementen en de (texmex)blazers daalt op je neer. Bijvoorbeeld bij het volle ‘Half Zo Mooi Als Nu’, over de bewondering voor een ex. Maar zelfs bij een relatief klein gehouden wals als het ontwapenende ‘Een Man Als Ik Ontmoet Je Niet Elke Dag’ over het eenzame leven van de chansonnier.

Hoe goed de arrangementen ook zijn, de liedjes klinken meer dan eens bekend. Vertrouwd. En dat is natuurlijk niet vreemd als je inspiratie ligt bij mannen als Cash en Dylan. ‘Dan Ga Ik Weg Voorgoed’ en ‘Ik Ben Niet De Man Die Je Zoekt’ zijn zelfs bewerkingen van Bob Dylan`s ‘Abandoned Love’ en ‘It Aint Me Babe’. De eerstgenoemde is een degelijke bewerking, maar vooral de tweede maakt indruk en is een sterke meezinger. Ook Lee Hazlewood`s ‘Summer Wine’ is samen met zangeres An Pierlé meeslepend bewerkt tot ‘Toverdrank’. Het is een van de hoogtepunten van het album.

Persoonlijke favoriet van uw recensent is het opzwepende, bijna gipsy ‘Na De Dood Keren Wij Weer’. Ditmaal is het geheel volledig van eigen hand en de tekst is in al zijn eenvoud ronduit briljant. Een mooie ironische kijk op het leven na de dood. Voor Belcanto blijkt één leven in ieder geval meer dan genoeg.

Onder de vlag van TopNotch laat Belcanto zich in Nederland voor de tweede maal op rij gelden als een uitstekende charmezanger. Of hij nu kiest voor bombast of meer intiem, de teksten zijn simpel maar doeltreffend. En juist daarom is Guido Belcanto de “Keizer van het Vlaamse levenslied”.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Guido Belcanto Label:TopNotch
volgende recensie
Cover Kapok - Flatlands

Kapok - FlatlandsNaast het creëren van zijn eigen materiaal heeft Kyteman meer manieren om...

Cover Ross Breen - When I Met the Devil
vorige recensie

Ross Breen - When I Met the Devil Ross Breen is een Ierse singer/songwriter die met When I Met The Devil...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT