RECENSIE: School Is Cool - Entropology

Cover School Is Cool - Entropology
recensie cijfer 2012-01-24 In het voorjaar van 2010 wint School Is Cool Humo's Rock Rally, de Vlaamse equivalent van de Grote Prijs Van Nederland. Ze laten hierbij The Sore Losers en Willow achter zich. Korte tijd later debuteert de Antwerpse band met de single 'New Kids In Town.' Deze single doet het erg goed bij onze Zuiderburen en staat maar liefst zes weken op de eerste plaats van De Afrekening, Studio Brussel's alternatieve hitlijst.

Hierna wordt het wat stiller rond School Is Cool en de band neemt alle tijd voor het debuutalbum, dat wordt geproduceerd door Reinhard Vanbergen, gitarist van Das Pop. Deze neemt ook de strijkersarrangementen voor zijn rekening, die onder andere de single en openingstrack 'The World Is Gonna End Tonight' opsieren.

Entropology, een samentrekking van antropology en entropy, bestaat uit drie delen met daartussen steeds een intermezzo, toepasselijk getiteld 'Interlude'. Het eerste deel van het album bestaat uit vijf songs. Naast de sterke openingstrack zijn vooral de aan Arcade Fire refererende song 'In Want Of Something' en 'The Road To Rome' erg mooi. Dit laatste nummer is zeer melodieus, maar bevat ook de wat vreemde, tegendraadse percussie die het hele album kenmerkt. Deze geeft de muziek van School Is Cool een zeer eigen gezicht.

Na het eerste intermezzo volgt een tweede serie van vijf songs. De eerste, 'Dawn, And A Newly Hatched Damselfly', is een korte, hoekige uitspatting, maar hierna komen juist twee meer melancholische songs. In 'On The Beach Of Hanalei' combineert de band gejaagde percussie met een melodieuze zanglijn en dit resulteert in een erg goede song. 'Algorithms' is gewoon een mooi, akoestisch liedje. Hierna volgt de jaren '80 pop van 'Trouble In The Engine Room' en de laatste song van dit tweede deel van Entropology is de debuutsingle. Deze maakt na ruim anderhalf jaar nog steeds veel indruk en behoort zonder meer tot de hoogtepunten van het album.

Na het tweede intermezzo heeft School Is Cool nog vier songs voor ons in petto. De beste hiervan is 'Warpaint', dat net als 'Trouble In The Engine Room' sterk aan de jaren '80 refereert. De samenzang in het nummer doet denken aan Arcade Fire en Los Campesinos!. Ook de rustigere afsluiter '(Entropology)' is erg goed.

School Is Cool refereert aan bands als Pixies, Arcade Fire, Vampire Weekend en The Dodos, maar geen van deze invloeden voert de boventoon. School Is Cool klinkt vooral als School Is Cool. De band zet op Entropology een eigen sound neer die staat als een huis. Opnieuw een Belgische band om rekening mee te houden.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:School Is Cool Label:Pias
Cover The Intersphere - Hold On, Liberty!

The Intersphere - Hold On, Liberty! Hold on, liberty! is alweer het derde album voor de Duitse band The...