RECENSIE: Bombay Bicycle Club - A Different Kind of Fix

Bombay Bicycle Club - A Different Kind Of Fix
recensie cijfer 2011-10-02 In 2006 mocht de Londense formatie Bombay Bicycle Club na het winnen van “Road To V” het V Festival openen. De heertjes waren op dat moment niet ouder dan vijftien. Jim Abbis, producer van o.a. Arctic Monkeys, Kasabian en Editors zag ze spelen en nam in 2007 de EP The Boy I Used To Be met ze op. Er volgde met How We Are nog een tweede EP en in 2008 rondde de bandleden netjes hun opleiding af. Ze konden zich nu hoofdzakelijk op muziek gaan richten. In 2009 verscheen debuutalbum I Had The Blues But I Shook Them Loose en op basis van dit werk won de band de Best New Band award van de NME Awards 2010. Jong als ze zijn, heeft Bombay Bicycle Club een hoog tempo als het gaat om het uitbrengen van albums, want in 2010 kwam het folkgerichte Flaws uit en dit jaar is het de beurt aan A Different Kind Of Fix, het derde album in drie jaar tijd.

A Different Kind Of Fix opent met ‘How Can You Swallow So Much Sleep’, wat reeds in 2010 als bonustrack verscheen op de soundtrack van The Twilight Saga: Eclipse. Bombay Bicycle Club grijpt meer terug naar het debuutalbum, want de elektrische gitaren zijn terug, maar ook de synthesizer is aanwezig. Die dromerige, ietwat mysterieuze sound, gecombineerd met een uptempo karakter, vinden we ook terug op ‘Bad Timing’ en ‘What You Want’. De zang van Jack Steadman, tevens schrijver van de band, ligt verscholen tussen het geluid van gitaar, synthesizers en drums waardoor de songs over het algemeen aanvoelen alsof ze omhult zijn met een dikke, dromerige deken. Uit het frisse ‘Your Eyes’ blijkt dat de band haar folkkant van Flaws niet overboord gegooid heeft. Het is een degelijke track die een folky melodie combineert met de indiepop van de band. ‘Beggars’ is weliswaar minder fris, maar evenwel gedrenkt in zo`n folksaus.

A Different Kind Of Fix is een dromerige plaat waarbij veel aandacht is besteed aan het arrangement en de sfeer. Helaas resulteert dit niet in een album met veel goede liedjes. Eigenlijk zijn alleen funky synthesizersong ‘Lights Out, Words Gone’, ‘Favourite Day’ en de aanstekelijke single ‘Shuffle’ uitblinkers, maar de rest beklijft maar mondjesmaat en is vooral degelijk. Ontkennen dat Bombay Bicycle Club vooruitgang boekt heeft geen zin, maar om echt te scoren zullen de liedjes beter moeten.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Bombay Bicycle Club Label:Universal
Ten Second Epic – Better Off

Ten Second Epic - Better OffSommige bandhistories (en bij uitbreiding al hun albums) zijn zodanig cliché...