RECENSIE: Badly Drawn Boy - Is There Nothing We Could Do?

Badly Drawn Boy – Is There Nothing We Could Do?
recensie cijfer 2010-06-04 Het is alweer drieënhalf jaar geleden dat Damon Gough, beter bekend als Badly Drawn Boy van zich liet horen middels het album Born In The U.K.. Hierna werd het stil rond de Engelse singer/songwriter, maar nu is hij terug met een nieuwe plaat. Is There Nothing We Could Do is echter geen gewoon album, maar een soundtrack bij de ITV televisiefilm The Fattest Man In Britain. In 2002 maakte Gough ook al de soundtrack van About A Boy.

The Fattest Man In Britain is een komisch drama met in de hoofdrol Timothy Spall. De film krijgt van Gough een rustige, melancholische soundtrack mee, met een paar mooie liedjes en uiteraard ook een flink aantal instrumentale stukken. Het is tenslotte een soundtrack. De meer poppy kant van Badly Drawn Boy, die we bijvoorbeeld kennen van het radiohitje ‘Disillusion’, komt op Is There Nothing We Could Do? nergens naar voren.

Het mooiste liedje op Is There Nothing We Could Do? is de titeltrack. Deze melancholische song heeft een erg goede melodie die gemakkelijk in je hoofd blijft hangen. De begeleiding door akoestische gitaar en wat strijkers is rustig, maar niet al te zoet. Iets verder op het album komt ‘Is There Nothing We Could Do?’ overigens nog eens langs in een versie met alleen strijkers en zang. Door deze herhaling blijft de song natuurlijk nog sneller in je hoofd hangen.

Ook ‘Welcome Me To Your World’ is een mooi nummer. Deze song begint rustig, maar wordt aan het eind wat harder, met erg goed trompetspel van Bob Marsh. ‘Just Look At Us Now’ en de rustige afsluiter ‘I’ll Carry On’ zijn eveneens goede liedjes en hetzelfde geldt voor ‘Wider Than A Smile’. In deze laatstgenoemde track horen we een beetje van de bombast van Born In The U.K.. Verder werkt vooral de marstrommel in dit nummer erg goed.

De rest van Is There Nothing We Could Do? bestaat uit instrumentale stukken met af en toe een stukje tekst uit de film er overheen. Deze nummers zijn natuurlijk vooral bedoeld als ondersteuning van scènes uit de film, maar ook zonder de bijbehorende beelden zijn ze boeiend genoeg. Wel maken de muziek en de paar stukjes dialoog en monoloog uw recensent erg benieuwd naar The Fattest Man In Britain.

Is There Nothing We Could Do? is geen essentiële Badly Drawn Boy plaat, maar voor de fans wordt het wachten op een regulier nieuw album van Gough op prettige wijze verzacht.

Eerdere recensies van Badly Drawn Boy:
- 04-12-2006: Born in the UK.