RECENSIE: Sexton Creeps - Songs for my Kaiserin

Sexton Creeps - Songs for my kaiserin
recensie cijfer 2009-11-02 Af en toe heb je als recensent dat je eigenlijk niet zo goed weet wat je aanmoet met een cd. Deze cd van Sexton Creeps, een Groningse band met een geheel eigen stijl, is er zo eentje. Want, echt te duiden wat deze jongens doen is moeilijk. Zo start de cd Songs for my Kaiserin met hammond ondersteunt door 70s-priester spreuken van J.C., en denk je dat je te maken hebt met psychedelica in het straatje van The Doors en Jefferson Airplane. Maar, Sexton Creeps is wanhopiger en zwaarder. Soms een desolate gitaar, soms wat jammerklachten, soms een zeurende viool.

Hoewel ik van mening ben dat Nick Cave suffe zeurmuziek maakt, lijkt de achtergrondband (Bad Seeds) ook mee te spelen bij Sexton Creeps. Maar dan minder saai natuurlijk. Ook dan heb je echter nog niet te pakken wat deze gasten aan het doen zijn. Want bijvoorbeeld het derde nummer op de cd lijkt te beginnen met een soort kermisgeluiden. En, het vijfde is traditioneler van opzet dan de rest van de cd. Qua gevoel komt de cd melancholisch en wat zwaar op je over. Zoals de Amerikaanse rockers uit het zuiden van het land ook cd’s kunnen vullen met bijna religieuze, desolate sfeermuziek, zo komt Sexton Creeps ook om je een gevoel mee te geven. Het negenkoppig gezelschap pakt hierbij groots uit aan instrumentarium en artwork. Als je de muziek ongeveer weet te peilen ligt dat namelijk nog op je te wachten om uitgezocht te worden.

Sexton Creeps is een bijzondere band van eigen bodem. Relatief zwartgallig, maar origineel en sfeerbrengend. Af en toe de creeps, dan weer mooi en harmonisch. Een welkome aanvulling op de bestaande Nederlandse bands.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Sexton Creeps Label:Eigen Beheer
Polar Bear Club – Chasing Hamburg

Polar Bear Club - Chasin HamburgPas in maart van dit jaar was de recensie van de debuut full-length van...