RECENSIE: Tim Exile - Listening Tree

Tim Exile – Listening Tree
recensie cijfer 2009-04-27 Tim Exile is een Brit, die is uitgeweken naar Berlijn. Daar maakt hij onder andere zijn eigen muzieksoftware en dus ook muziek. Listening Tree is zijn debuutalbum en hierop laat hij een mengeling van pop en techno horen die vaak doet denken aan Depeche Mode met wat meer beats. De manier van zingen van Tim Exile doet ook wel wat aan die van Dave Gahan denken.

Opener ‘Don’t Think We’re One’ klinkt bijvoorbeeld als een hoekige versie van Depeche Mode. ‘Fortress’, dat in het begin sterk aan Kraftwerk doet denken, gaat verderop ook behoorlijk in de richting van het Engelse drietal. Ook ‘Pay Tomorrow’ doet aan Depeche Mode denken en dit is een behoorlijk goed nummer met een sterke tekst over de huidige leencultuur.

Listening Tree bevat ook een aantal wat experimentelere nummers, zoals ‘Family Galaxy’. Dit begint rustig, maar opeens verandert de muziek op een nogal vreemde manier van tempo en ritme. Aan het eind is de beat snel en de zang hoog. Het lijkt wel alsof Tim zichzelf heeft opgepitcht. Ook in ‘Carouselle’ gebeurt er iets vreemds met de muziek en daarnaast ook met de zanglijn, maar deze keer gebeurt dat steeds in het refrein. Op onnavolgbare wijze gaan melodie en ritme opeens een heel andere kant uit. Heel bijzonder.

Het lijkt er een beetje op alsof Tim Exile op Listening Tree wil laten horen wat hij allemaal wel kan met zijn software en dit levert muziek op die wel bijzonder is, maar niet altijd even goed en zeker niet makkelijk te behappen. Origineel is het echter wel.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Tim Exile Label:Warp
The Living End - White Noise

The Living End - White Noise The Living End is afkomstig uit Australië. De band schijnt daar behoorlijk...