RECENSIE: Eagles of Death Metal - Heart On

Eagles Of Death Metal – Heart On
recensie cijfer 2008-12-04 Al een aantal jaren speelt Joshua Homme netjes haasje over met de releases van Queens Of The Stone Age en Eagles Of Death Metal. Na QOTSA’s Era Vulgaris (2007) is het dit jaar dus weer tijd voor een nieuwe EODM-plaat. En onder de alter ego’s Baby Duck en Boots Electric maken Homme en partner in crime Jesse Hughes er op Heart On ten derden male een swingend, meeslepend, opgewekt en vuig garage- en blues-rock feestje van.

Wederom serveert de band een verzameling stoere tracks voorzien van een fijne dosis relativerende luchtigheid. Een flauwe parodie wordt het echter nergens en over the top gaan Hughes en Homme eigenlijk alleen maar in het artwork, maar daar mag het dan ook. Muzikaal is Heart On de meest volgroeide en uitgebalanceerde EODM-plaat tot nog toe. En met een flair om jaloers op te zijn en een koffer vol “Hot Licks & Durty Tricks” [sic] overtuigt en beklijft de band overall meer dan ooit.

‘Anything ‘Cept The Truth’ opent het bal op zeer prettige wijze en de korte up-tempo rockers ‘Wannabe in LA’ en ‘Secret Plans’ swingen simpelweg de pan uit. En misschien heeft het hier en daar een paar luisterbeurten extra nodig, maar na verloop van tijd ontwikkelen eigenlijk alle twaalf de tracks zich tot goede tot zeer sterke en altijd aanstekelijke songs. Rustpunt ‘Now I’m A Fool’, het swampy ‘Solo Flights’ en de broeierige afsluiter ‘I’m Your Torpedo’ zijn hier, samen met het al eerder genoemde trio, favoriet. Maar ook de puntige titeltrack ‘Heart On‘, het relaxte ‘How Can A Man With So Many Friends Feel So Alone’, het bezwerende ‘Cheap Thrills’ en ‘Prissy Prancin’’ weten steeds beslist te bekoren.

Goed, genoeg geluld. Heart On doet zijn naam eer aan en is simpelweg een opwindend en bezield album. Voor een portie pretentieloze en enerverende vuige rock bent u bij Eagles Of Death Metal, wederom, aan het juiste adres.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Eagles of Death Metal Label:V2 Records
Stereophonics – Decade In The Sun

Stereophonics - Decade in the SunIn Engeland zijn ze groot, heel groot zelfs. In Europa iets minder. Maar...