VERSLAG: Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz

Podiuminfo was aanwezig bij Kyteman's Hiphop Orkest in Mezz voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Steven van Beek

Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz

De Doorbraak van het Jaar 2009 is totnutoe ongetwijfeld Kyteman en zijn hiphoporkest. Colin Benders (alias Kyteman) bracht begin dit jaar zijn debuutplaat The Hermit Sessions uit en was de sensatie van het Noorderslagfestival in Groningen. Wat volgde was een tour door Nederland, die vrijwel direct uitverkocht. Het helpt uiteraard ook als het populaire televisieprogramma De Wereld Draait Door een volledig item aan je besteedt.

Dat Kyteman een doorbraak doormaakt is ook te merken tijdens zijn show in de Bredase Mezz. We hebben vanavond namelijk niet te maken met een underground hiphop-publiek, maar met een publiek dat deze hype eens van dichtbij wil meemaken. Er is duidelijk goed nagedacht over de opening van de set. De gordijnen zijn dicht, de spots zijn gericht op de opening waar een trompet tevoorschijn komt. Deze trompet-intro kan al rekenen op enthousiaste reacties vanuit het publiek, maar als de gordijnen open gaan en het gehele orkest zichtbaar wordt, is het gejoel en applaus compleet. Maar zoals met zoveel hypes, blijkt ook al snel dat Kytemans Hiphoporkest wat overschat wordt. Het enthousiasme van de bandleden is aanwezig en ook kwalitatief is het dik in orde, maar het kost de band moeite dit enthousiasme over te dragen op het publiek. Vooral de mc’s weten maar niet de juiste snaar te raken en hun pogingen tot ophitsen zijn aan dovemansoren gericht. Vooral MC GMB bakt er niets van en heeft eigenlijk niets op dit niveau te zoeken. Dit probleem wordt gelukkig verholpen door een goed opgebouwde set, waarin de nummers heter, dansbaarder en sterker worden.

Niet alleen het orkest verdient lof. Zoals gezegd zijn niet alle mc’s van Kytemans Hiphoporkest even sterk, maar MC Pax verdient toch een aantekening. Pax blijkt een uitstekende rapper en performer te zijn, die flink boven de rest uitstijgt. Het kost Pax, in tegenstelling tot de andere mc’s, geen enkele moeite het publiek voor zich te winnen en het maakt nieuwsgierig naar eigen werk.

Hoogtepunt van het concert is een toegift. De bandleden verlaten hun instrumenten en verdelen de aanwezige microfoons en creëren een beat door diverse human beatboxes te maken. In één microfoon fluiten drie bandleden en Blaxtar zorgt voor de rap eroverheen. Het klinkt, het swingt en het bewijst dat het hiphoporkest meer noten op haar zang heeft. En hoewel Blaxtar niet de beste rapper van het land is, past zijn monotone stem hier uitstekend bij.

Kytemans Hiphoporkest is er nog niet. De band heeft heel wat optredens op haar agenda staan en zal er ongetwijfeld wél zijn als ze op Pinkpop staan. Het verschil tussen absolute top en hypewaardig en hun huidige status zit in de details, de ingrediënten zijn al volop aanwezig.

FOTOGRAFIE:

Kyteman's Hiphop Orkest foto Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz Kyteman's Hiphop Orkest foto Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz Kyteman's Hiphop Orkest foto Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz Kyteman's Hiphop Orkest foto Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz Kyteman's Hiphop Orkest foto Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz Kyteman's Hiphop Orkest foto Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz Kyteman's Hiphop Orkest foto Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz Kyteman's Hiphop Orkest foto Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz Kyteman's Hiphop Orkest foto Kyteman's Hiphop Orkest - 27/3 - Mezz

NEGATIVE - 26/3 - EFFENAARWanneer mensen denken aan Finse rock bands, komt men al snel met namen als...

KAMELOT - 20/3 - 013